Ondernemers opgelet! Veel fiscale stimulering bij Zero Emissie modellen in 2021 bij Toyota. Wij vertellen graag wat er mogelijk is. O.a. bij zakelijke aanschaf van bedrijfswagens.
Ook in 2021 zijn er fiscale stimuleringsmaateregelen én subsidies om consumenten en bedrijven aan te sturen op zero-emissie voertuigen. Voor 2021 zijn er kleine wijzigingen én volgt er medio kwartaal 2 een extra subsidie voor bedrijfswagens. Toyota Van Ekris geeft graag een heldere uitleg.

BPM
Voor alle personen- en bedrijfswagens zonder uitstoot van CO2 geldt dat er géén BPM berekend wordt. Simpelweg, de BPM wordt bepaald op basis van deze uitstoot en geen uitstoot is geen BPM. Bij Toyota is de BPM al extreem laag door o.a. de hybride modellen en bij de Elektrische modellen 0.
MRB (motorrijtuigenbelasting)
Voor zowel batterij als waterstof elektrische personen- en bedrijfswagens geldt dat er geen MRB verschuldigd is tot en met 31 december 2024. Voor 2025 geldt er een korting van 75% op het dan geldende tarief. Vanaf 2026 zal het reguliere tarief gaan gelden. Aangezien 2025 nog ver is, kan hierin mogelijk nog wat wijzigen.
Aankoopsubsidie elektrische bedrijfswagens
Naar verwachting zal medio het 2e kwartaal van 2021 gestart worden met een aankoopsubsidie voor zero emission bedrijfswagens. Details ontbreken momenteel. Echter zal het hier zeer waarschijnlijk gaan over een subsidie van 10% berekend over de consumentenprijs excl. BTW met een maximum van € 5.000,-. Dit kan ook i.c.m. lease en financieringsvormen. Uiteraard moet de auto geruime tijd in bezit blijven. Zodra de details bekend zijn zullen wij jullie informeren. Bij Toyota gaat het hier om onze elektrische ProAce bedrijfswagen. Deze hebben wij van compact (City) tot groot (Worker) Proefrijden en testen kan al. De eerste zijn namelijk al op de weg te vinden. Neem even contact met ons op.

(De ProAce Elektric bij Toyota dealer Van Ekris)
Aankoopsubsidie elektrische personenwagens
Jaarlijks is er een taakstellend budget om particuliere kopers (incl. private lease) te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Voor 2021 is dit budget inmiddels al vergeven. Pas in 2022 is er weer budget. Dit geldt uitsluitend voor personenwagens met een consumentenprijs inclusief BTW van maximaal € 45.000,- (en minimaal € 12.000,-). De subsidie voor een nieuwe personenauto is € 4.000,-. Voor aankopen vanaf 1 januari 2022 zal er nieuw budget beschikbaar zijn.
Fiscale stimuleringsmaatregelen zoals KIA, MIA en VAMIL
We kennen 3 vormen van aftrekposten waarmee de winst voor belastingen verlaagd mag worden. Afhankelijk van het voertuig en aandrijving zijn deze varianten beschikbaar en kunnen percentages verschillen. De winst voor belasting wordt hiermee verlaagd, niet direct de belasting zelf. Voor een BV of NV is de winstbelasting 25%. Voor de meeste ZZP-bedrijven is dit 49,5%. Uiteraard moet een bedrijf winstgevend zijn om deze voordelen te benutten.
KIA (Kleinschaligheids Investerings Aftrek)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een bedrijfswagen. Ongeacht de aandrijfvorm dus daarmee ook voor benzine- en dieselvarianten. 28% van de totale investering (auto + opties minus korting) mag worden afgetrokken van de winst voor belastingen.
28% KIA over de investering van bijvoorbeeld € 30.000 = € 8.400,-.
BV: € 8.400 x 25% belasting = € 2.100,- netto voordeel
ZZP: € 8.400 x 49,5% inkomsten belasting = € 4.158,- netto voordeel
Voor 2021 is de maximale investering € 59.170,- om in aanmerking te komen voor 28% KIA.
MIA (Milieu Investerings Aftrek)
Dit betreft een fiscale stimulering die geldig is voor de aankoop van een personen of bedrijfswagen zonder CO2-uitstoot. Dit kan zowel een auto met batterij als waterstof elektrische aandrijflijn zijn. Echter, de percentages verschillen.
– personenauto batterij elektrisch (geel kenteken) 13,5%
– personenauto waterstof elektrisch (geel kenteken) 36,0%
– bedrijfswagen batterij elektrisch (grijs kenteken) 36,0%
Let op: PROACE personenbussen vallen dus onder de 13,5% en PROACE bedrijfswagens onder de 36% regeling.
MIA is toepasbaar met een maximum investeringsbedrag van € 75.000,-. Eventuele laadpalen mogen hierbij ook worden aangemeld. Per 1-1-2021 is MIA niet meer voor een onbeperkt aantal auto’s per klant beschikbaar en is dit afgetopt op 10 per ondernemer.
VAMIL
VAMIL is niet beschikbaar voor batterij elektrische maar uitsluitend voor waterstof elektrische voertuigen zoals onze Toyota Mirai. In deze kan de auto in de boekhouding van de ondernemer in één willekeuring jaar met maximaal 75% worden afgeschreven. Hiermee kun je als ondernemer in een goed jaar de winst voor belastingen verlagen.

(De nieuwe 2021 Toyota Mirai nu bij Toyota dealer Van Ekris)
Stapelen
Alle genoemde stimuleringsmaatregelen stapelen. Dus een PROACE Electric kent geen BPM, geen MRB, en kan gebruik maken van KIA en MIA. Een Mirai kent geen BPM , geen MRB en kan MIA en VAMIL toepassen.
Laat je accountant of Belastingdienst het je voorrekenen. Elke situatie is anders en is sterk afhankelijk van je financiële situatie.
Van Ekris komt graag bij u langs
Omdat u het al druk genoeg heeft komen wij graag bij u langs. Heeft u vragen over uw wagenpark? Wilt u advies over aanschaf of lease? Onderhoudscontract? Een vrijblijvende offerte? Onze Toyota bedrijfswagen specialisten adviseren waar nodig.
Alphen aan den Rijn: 0172-571437 vragen naar onze specialisten: Corne van Veen, Jeroen Oudshoorn of Ricardo Beverloo

Maarssen: 0346-557000 vragen naar onze specialisten: Carel Knies of Yordi Briede

Mijdrecht: 0297-230350 vragen naar onze specialisten: Stefan van de Bilt.

Zakelijk klant mag showroom bezoeken tijdens Corona tijd.
Voor de zakelijke klant is onze showroom te bezoeken. Business tot business afspraken mogen. Dit doen wij natuurlijk op gepaste wijze en met de maatregelen die van kracht zijn.
Bron: www.vanekris.nl
Laat wat van je horen