Toyota zegt A en komt toch met stadsauto

Via Autovisie: Het A-segment van kleine stadsauto’s staat op losse schroeven. Steeds meer fabrikanten twijfelen over de toekomst van dergelijke modellen en schrappen ze. Toyota niet, want het bevestigt vandaag trouw te blijven aan het segment van betaalbare (Europese) stadsautootjes.

Dat laat de Japanse autobouwer weten via een persbericht. Toyota zegt bezig te zijn met de opvolger van de populaire Aygo. Het maakt daarvoor gebruik van het modulaire TNGA-B-platform, dat we kennen van de huidige Yaris. De nieuwe Aygo (die naam is nog niet bevestigd) zal het derde model zijn dat van die architectuur gebruik gaat maken. Binnenkort verwelkomen we immers ook de Yaris Cross, een crossover-/SUV-variant van de Yaris.

Volledig elektrisch

Toyota verwacht dat het met die drie modellen in de gelederen per jaar zo’n 500.000 auto’s op dat TNGA-B-platform verkoopt. Over de aandrijflijn die Toyota voor de nieuwe A-segmenter gaat gebruiken, bestaan nog wat onzekerheden. Uitgesloten is dat het nieuwe model een volledig elektrische aandrijflijn krijgt. Dat kan in de toekomst wel gebeuren, maar de eerste elektromodellen van Toyota zullen grotere crossovers en SUV’s zijn.

Het TNGA-B-platform van Toyota.

Volgens de Japanners blijft de verbrandingsmotor een grote rol spelen in het A-segment, waaruit we kunnen concluderen dat die aan de basis van de ‘nieuwe Aygo’ blijft staan. Mogelijk voorziet Toyota het model van de inmiddels beproefde en zeer populaire hybride-aandrijflijn. Dat zou een primeur zijn in het segment. Of dat lukt is een tweede, want de toevoeging van dat systeem zal de prijs van het model waarschijnlijk verhogen. En da’s onwenselijk in het segment.

CO2-reductie

Dat is ook precies de reden waarom het A-segment op losse schroeven staat. Er was een tijd dat vrijwel elke fabrikant een kleine, goedkope stadsauto aanbood. Maar die ligt achter ons. Niet omdat consumenten niet meer zitten te wachten op een Peugeot 108, Volkswagen Up! of Toyota Aygo. Nee, dergelijke auto’s zijn in tijden van CO2-reductie lastig om te bouwen.

Een stadsauto voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn zorgt er namelijk voor dat zo’n auto heel duur wordt. En dat terwijl de verkoopprijs van een auto nergens belangrijker is dan in het A-segment. Een verschil van een paar honderd euro op een bedrag van 12.000 euro is relatief gezien een flink bedrag, laat staan als een stadsauto ineens ruim 20.000 euro kost.

Boetes

Maar een auto uit het A-segment voorzien van een kleine verbrandingsmotor is ook niet altijd de oplossing. Die motoren kunnen namelijk bijna niet nog zuiniger en schoner gemaakt worden. En omdat dat soort auto’s wél heel populair zijn, worden ze veel verkocht en drijven ze het CO2-gemiddelde van autofabrikanten weer omhoog. Dat zorgt weer voor boetes vanuit de Europese Unie. Combineer dat met het gegeven dat de marges op stadsautootjes erg klein zijn en je snapt dat het A-segment voor een hoop dilemma’s zorgt aan de kant van de autofabrikant.

Dat betekent niet dat de stadsauto definitief is uitgestorven. Toyota komt dus met een opvolger van de Aygo (dat kan Toyota doen omdat het door de jarenlange ervaring in hybride-techniek op koers is wat betreft de gemiddelde CO2-uitstoot), maar ook Renault en Smart leveren al stadsauto’s met een elektrische aandrijflijn. Volkswagen komt over een tijd ook met een ID.1, als elektrische opvolger van de Up!. Als de ontwikkelingskosten van accutechniek zijn terug verkocht en prijzen voor batterijen dalen, zullen er vanzelf elektrische stadsauto’s verschijnen. Tot die tijd richt menig fabrikant zich éérst op grotere elektro-modellen, waarmee simpelweg meer geld kan worden verdiend.

Bron tekst en foto’s: Autovisie.nl

Reacties

  1. Aygo beste stads auto 👍👍

    Kijk ook eens bij de meeste toyota aygo occasions op http://www.aygooccasions.nl

Laat wat van je horen

*