
Interbrand heeft de jaarlijkse lijst van meest waardevolle merken gepubliceerd. Bij de automerken is het Toyota dat net als vorig jaar als winnaar uit de bus komt. Opvallende nieuwkomer in de lijst is Kia op plaats 87.
De lijst van meest waardevolle merken wordt samengesteld door merkadviesbureau Interbrand op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.
In de Top 100 van Best Global Brands vinden we twaalf automerken terug, waarvan Toyota met een waarde van ruim 30 miljard dollar koploper is – net als in 2011. De meeste merken schoven iets op ten opzichte van hun positie van vorig jaar en er kon ook een nieuwkomer worden verwelkomd. Kia komt binnen op nummer 87 met een waarde van 4,1 miljard dollar. De lijst wordt aangevoerd door Coca Cola (ook vorig jaar op 1), Apple (nummer 8 in 2011) en IBM (zakte een plaatsje), die waardes vertegenwoordigen van respectievelijk 77,8, 76,6 en 75,5 miljard dollar.
Hier onder de ranglijst van meest waardevolle automerken volgens Interbrand, met tussen haakjes de positie van vorig jaar. De getallen zijn in miljarden dollars.
10. (11) Toyota 30,3
11. (12) Mercedes-Benz 30,1
12. (15) BMW 29,1
21. (19) Honda 17,3
39. (47) Volkswagen 9,3
45. (50) Ford 8,0
53. (61) Hyundai 7,5
55. (59) Audi 7,2
72. (72) Porsche 5,1
73. (90) Nissan 5,0
87. (-) Kia 4,1
99. (99) Ferrari 3,8
bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen