Toyota is nog steeds het meest waardevolle automerk ter wereld. Het Japanse concern wordt hoger ingeschaald dan BMW en Mercedes-Benz. Honda, Ford en Nissan zijn de enige andere automerken in de Top 100.
In de tien jaar dat het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Millward Brown de BrandZ Top 100 met de meest waardevolle merken ter wereld opstelt, eindigde Toyota acht keer boven aan de ranglijst met automerken. Ook in 2015 voeren de Japanners de lijst aan, ondanks de problemen die het merk had rondom de diverse airbag-terugroepacties.
“Wanneer je kijkt naar het vertrouwen dat Toyota krijgt van haar klanten, zijn de problemen met de airbags nauwelijks van invloed geweest. Klanttevredenheid, waar voor je geld en de kwaliteit slepen het merk er doorheen. Het schept extra vertrouwen bij de klant”, zegt Peter Walshe, Global BrandZ director van Millward Brown tegen Automotive News Europe.
De waarde van het merk Toyota wordt op 28,9 miljard dollar geschat, omgerekend 26,7 miljard euro. BMW volgt met een waarde van 26,4 miljard dollar, daarna komt Mercedes-Benz met 21,8 miljard dollar. De top 10 bij de automerken wordt gecompleteerd door Honda (13,3 miljard), Ford (13,1), Nissan (11,4), Audi (10,1), Volkswagen (9,3), Land Rover (5,0) en Lexus (4,3).
Overigens vinden we Toyota pas op plaats 30 van de overall rangschikking terug. De lijst wordt aangevoerd door Apple (waarde 247 miljard dollar), dat Google (174 miljard) van de eerste plaats verdrong. Hierna volgen Microsoft, IBM, Visa, AT&T, Verizon, Coca-Cola, McDonalds en Marlboro.
De waarde van een merk wordt bepaald aan de hand van meer dan twee miljoen interviews. Deze gegevens worden aangevuld met data van Bloomberg en Kantar Worldpanel.
bron: autoweek en Global Brandz
Laat wat van je horen