Via blog.toyota.nl: Toyota haalt in Nederland auto’s terug naar de dealer. Het gaat om de tweede generatie van de Yaris en Urban Cruiser (juni 2005 tot augustus 2010) alsook de Hilux, Land Cruiser en RAV4 (juli 2007 tot november 2009).
Waarom willen jullie mijn Yaris of Urban Cruiser zien?
Daar kunnen twee redenen voor zijn. 1) In het mechaniek om de bestuurdersstoel van de Yaris en Urban Cruiser te verstellen, zit een veertje. Als je je stoel extreem vaak heel bruusk verstelt, is het niet uit te sluiten dat veertje breekt. Hoewel we in Europa nog nooit meldingen van dit euvel hebben ontvangen, monteren we toch graag een exemplaar dat dikker is. 2) Verder willen we graag de bevestiging van de stuurkolom van je Yaris (of Urban Cruiser) inspecteren. Wie het stuurwiel van zijn Yaris (of Urban Cruiser) namelijk héél vaak uit volle kracht tot de maximale stuuruitslag draait, kan namelijk in zéér uitzonderlijke gevallen achter het dashboard schade veroorzaken aan het bevestigingspunt. In het uiterste geval zou de bevestiging van de stuurkolom dan kunnen gaan kraken, verzwakken of (in het uiterste geval) uit positie kunnen raken. We controleren het bevestigingspunt daarom graag preventief en monteren indien nodig een versteviging.
Om welke Yaris en Urban Cruiser gaat het precies?
Voor wat betreft het vervangen van de veer, gaat het alleen om de in Japan gebouwde tweede generatie Yaris en Urban Cruiser die tussen juni 2005 en augustus 2010 van de band rolden. De check van de bevestiging van de stuurkolom geldt voor de Yaris en Urban Cruiser als deze gebouwd is in Frankrijk tussen juni 2005 en januari 2009.
Hoeveel auto’s roepen jullie terug?
Voor de vervanging van het veertje halen we 2.882 auto’s naar de dealer. Voor de controle van het bevestigingspunt willen graag 23.235 auto’s zien.
Zijn er meldingen over de stoelverstelling of de bevestiging van de stuurkolom bekend?
Neen.
Zijn er ongelukken bekend naar aanleiding van deze twee zaken?
Nee, er zijn wereldwijd geen ongelukken bekend. In Nederland hebben we bovendien geen meldingen ontvangen over beide zaken.
Waarom moet ik met mijn Hilux, RAV4 of Land Cruiser naar de dealer?
De bedrading van de stuurairbag van de Hilux, Land Cruiser en RAV4 (juli 2007 tot november 2009) kan eventueel door het draaien van het stuurwiel beschadigd raken. Op dat moment gaat er ter kennisgeving een oranje airbaglampje op het dashboard branden ten teken dat de airbag gedeactiveerd is. Toyota zal een inspectie uitvoeren en waar nodig een aanpassing doorvoeren. In Nederland zullen van deze modellen naar verwachting enkele modellen worden teruggeroepen.
Om welke auto’s gaat het precies?
Het gaat alleen om de Hilux, RAV4 en Land Cruiser die tussen juli 2007 en november 2009 zijn gebouwd.
Zijn er meldingen bekend van dit euvel in de Hilux, RAV4 of Land Cruiser?
Er is één melding bekend.
Wat gaat Toyota nu doen?
Alle eigenaren van een betrokken voertuig ontvangen van ons persoonlijk bericht. Vanzelfsprekend komen alle werkplaatskosten voor reparatie voor rekening van Toyota.
Dit is niet bepaald de eerste recall van Toyota. Hoe komt het dat jullie zo vaak een auto terugroepen?
Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat wij klanttevredenheid ontzettend belangrijk vinden en juist daarom terugroepacties opzetten. Wij verontschuldigen ons dan ook bij u als berijder voor het ongemak – maar denken dat we u het beste helpen door uw auto indien nodig te verbeteren. De tweede reden is dat Toyota pro-actief en open communiceert over terugroepacties.
Hebben andere merken dan ook terugroepacties?
Ja, beslist. Elk merk heeft terugroepacties. Het is aan de fabrikant zelf om te bepalen of hoe open ze hier over wil communiceren. Een overzicht met alle recalls tref je overigens hier.
Bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen