Dat er geen toekomst in diesel zit was bij Toyota al tijden bekend. De diesel brandstof zal het op lange termijn niet halen om zuiniger en schoner te worden. Op dit moment heeft VW al alles uit de kast gehaald om te laten zien dat diesel wel schoner en zuinig is maar door de software manipulatie valt ook VW door de mand. Lees meer over het diesel schandaal.
Door het grote schandaal van Volkswagen met zijn diesel motoren stopt eigenlijk de verkoop van diesel voor Volkswagen in Amerika maar ook Canada heeft een stop op de verkoop van deze motoren ingevoerd.
Volkswagen gaat door het stof: Via automobielmanagement: De groep zet in eerste instantie al 6,5 miljard opzij ‘om de kosten te dekken van de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.’ De Duitse regering heeft aangekondigd dat het alle dieselmodellen van de VW-merken grondig gaat onderzoeken.
Daarmee breidt het schandaal rond het manipuleren van de emissies van dieselauto’s dat in de VS is ontdekt bij Volkswagen zich als een olievlek uit. Landen als Zuid-Korea en Australië hebben ook een eigen onderzoek naar mogelijke soortgelijke praktijken gelast terwijl een Franse minister een onderzoek in Europa eist. Uit de laatste mededeling van VW zelf valt af te leiden dat er ook in Europa grote aantallen auto’s terug moeten naar de dealer. Verder wordt wijd en zijd verondersteld dat andere autofabrikanten er mogelijk soortgelijke praktijken op na hebben gehouden.
Het schandaal, dat als Waterloo voor de toch al veel geplaagde topman Martin Winterkorn wordt betiteld, is aan het rollen gegaan nadat de Amerikaanse milieudienst EPA bekend maakte dat VW in haar dieselauto’s software gebruikt die ‘meldt’ als de auto wordt getest en dan de afstelling zodanig verandert dat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Winterkorn zelf heeft al openlijk zijn excuus aangeboden terwijl de Amerikaanse baas van VW Michael Horn liet weten ‘dat we grotelijks de fout zijn ingegaan.’ Korn deed dat bij de lancering van de nieuwe Passat waarvan het feestelijke karakter door het schandaal volledig de mist in ging. Inmiddels heeft het Amerikaanse ministerie van justitie meegedeeld ook een strafrechtelijk onderzoek in de stellen.
VW-gate neemt snel wereldwijde proporties aan, zeker ook in Europa. In Duitsland zelf is niet alleen de regering in actie gekomen maar spreekt ACE, de op een na grootste autoclub van het land, van “systematische misleiding van de consument”. Daarbij wordt gevreesd dat de affaire de hele economie grote schade kan berokkenen en ook banen kan gaan kosten. Niet alleen heeft het imago van Duitse diesels een grote klap opgelopen maar ook blijkt dat de betrokken techniek is geleverd door Bosch terwijl ook andere toeleveranciers bij de zaak betrokken zijn. Elders heeft de Franse minister voor financiën Michel Sapin al een onderzoek door Brussel geëist. “En als we dat voor Volkswagen doen, laten we dan meteen naar de andere merken op de markt kijken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ook onze Franse autobouwers zich aan dat soort praktijken schuldig hebben gemaakt.”
Het schandaal heeft VW inmiddels al enkele tientallen miljarden aan beurswaarde gekost. Nadat de koers maandag al met 20 procent onderuit ging, ging er dinsdag nog eens zo’n zes procent vanaf. De werkelijke financiële schade valt nog niet te becijferen. In de VS kan het Duitse concern een maximale boete van 18 miljard dollar krijgen maar dat is dan alleen die van de EPA en alleen de VS. Hoe groot de schade zowel in de vorm van boetes als door teruglopende verkopen uiteindelijk wordt, zal later moeten blijken
Bron: automobielmanagement.nl
Check: Waarom hybride benzine?
Toyota zag al veel eerder in dat VW op een dood spoor zat met zijn diesels. Vw= het 2e nokia. opeens zullen ze door hebben dat ze op een verkeerd spoort zitten.
Trouwens ook SEAT Skoda en Audi zijn betrokken bij dit schandaal. Allemaal dezelfde motoren. Vandaag op het nieuws dat in Belgie en Zwitserland geen VW diesel verkocht mogen worden… Oei Einde VW diesel tijdperk inzicht. Z’n klap kom je niet meer te boven en de consument voelt zich genaaid.
Dus alles hangt van de duitsers af??? Raar want al 20 jr maken ze waardeloze auto’s die overigens wel steeds mooier uut gaan zien!
Honda kwam pas in 2003 met hun eigen 2.2diesel en sinds 2011 met een 1.6dtec een probleemloze zeer economische en milieuvriendelijke diesel dus het kan wel!
Honda kwam in 1997 al met de waterstof auto en heeft op eigen houtje het waterstof probleem opgelost.
Toyota heeft dit al veel eerder aan kunnen zien komen, ik ben van mening dat diesel nog steeds een zuinige manier van rijden is. Het voelt ook veel fijner om in een diesel te rijden.