Met je Toyota van A naar B rijden terwijl je een spannend boek leest? Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar niets is minder waar.
De knappe koppen van Toyota Motor Corporation hebben een rijassistentiesysteem ontwikkeld dat het voor auto’s mogelijk maakt zelfstandig op de snelweg te rijden. Het technologisch hoogstandje heet Automated Highway Driving Assist (AHDA) en maakt gebruik van twee reeds eerder ontwikkelde systemen: Cooperative-adaptive Cruise Control en Lane Trace Control.
Vooruit kijken
Met Cooperative-adaptive Cruise Control bewaart een auto te allen tijde een veilige afstand tot zijn voorligger. Dat doet adaptieve cruise control feitelijk ook, maar dit systeem houdt geen rekening met andere voertuigen in de buurt. Cooperative-adaptive Cruise Control doet dit wel en kijkt dus nóg verder vooruit. Dit verkort de volgtijd (de afstand tot de voorligger gedeeld door de snelheid) wat tot minder verstoringen in het rijgedrag leidt.
Achterover leunen
Lane Trace Control is een systeem dat de auto keurig in het midden van de rijstrook houdt. Tel hier de werking van Cooperative-adaptive Cruise Control bij op en je hoeft als bestuurder alleen maar achterover te leunen om veilig op de plaats van bestemming te komen. Makkelijker kunnen we het niet maken.
Proefsessies
AHDA lijkt wellicht toekomstmuziek, maar al deze maand starten in en rond Tokyo proefsessies met het rijassistentiesysteem. Ondanks de mooie technologie, beseffen we ons echter terdege dat de bestuurder altijd de controle over zijn auto moet houden. Bovendien mag een dergelijk systeem het rijplezier niet in de weg staan.
Bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen