
Via Toyota.nl > Aan het eind van de negentiende eeuw vond Sakichi Toyoda als eerste Japanner het mechanisch aangedreven weefgetouw uit, waarmee hij een revolutie ontketende in de textielindustrie in Japan. In januari 1918 richtte hij de Toyoda Spinning and Weaving Company op en met hulp van zijn zoon, Kiichiro Toyoda, voltooide hij in 1924 zijn levensdroom: de bouw van een automatisch weefgetouw. In 1926 volgde de oprichting van Toyoda Automatic Loom Works.


Een van de belangrijkste erfenissen van Kiichiro Toyoda, behalve TMC zelf, is het Toyota Production System. Kiichiro’s ‘just-in-time’-filosofie – productie van alleen de exacte hoeveelheid reeds bestelde onderdelen met een minimale verspilling – was een belangrijke factor bij de ontwikkeling van dit systeem. Langzamerhand werd het Toyota Production System toegepast door steeds meer automobielproducenten, verspreid over de wereld.
Snelle globale expansie
Herrijzend uit de as van een industriële chaos in het naoorlogse Japan, werd Toyota de grootste automobielproducent in Japan met een huidig marktaandeel van circa 42%. Toyota sloeg zijn vleugels uit naar het buitenland aan het eind van de jaren vijftig. De eerste Crown-modellen arriveerden in de VS in 1957. En in 1965, met modellen als de Corolla, begon Toyota een reputatie op te bouwen en aantallen af te zetten die konden concurreren met die van lokale producenten. De eerste Toyota in Europa werd in 1963 in Denemarken geïmporteerd. Toyota is blijven groeien in Europa’s ver doorontwikkelde en complexe markt en in 2000 leverde het bedrijf de 10 miljoenste auto af. In 2006 werden voor het eerst meer dan één miljoen Toyota’s verkocht, een stijging van 11% ten opzichte van 2005 – en dat allemaal in een markt die met slechts 2,7% groeide.
In feite is groei een van de belangrijkste woorden in Toyota’s Europese woordenboek. Jaar na jaar verkoopt het merk meer auto’s in Europa. Toyota is nummer één op het gebied van klantentevredenheid in de meeste Europese landen en beschikt over een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en klantenservice. Deze reputatie is, samen met de steun van een netwerk van 28 Nationale Marketing- en Sales Organisaties en 3.000 verkooppunten, een belangrijke factor bij de ondersteuning van de verdere groei van Toyota in Europa in de komende jaren.
Mr. Sakichi Toyoda
Bron: toyota.nl
Laat wat van je horen