Toyota haalt in Nederland 33.333 (…) auto’s terug om het bedieningspaneel van de elektrische ramen in het bestuurdersportier te controleren. In Nederland gaat het om de Auris gebouwd tussen 14 september 2006 en 26 december 2008, Corolla (4 oktober 2006 tot 18 december 2008), RAV4 (1 september 2006 tot 2 december 2008) en Yaris (1 september 2006 tot 22 december 2008).
Schakelaars kunnen na verloop van tijd door een productiefout van de toeleverancier stroever gaan werken. Als vervolgens geprobeerd is om met een niet door Toyota voorgeschreven reinigingsvet de schakelaar weer soepel te laten functioneren, kan het bedieningspaneel in uitzonderlijke gevallen warm worden en in extreme situaties gaan roken of smelten. Toyota-dealers zullen alle panelen met stroeve schakelaars vervangen en alle andere met een speciaal vet behandelen.
In Nederland geen meldingen bekend
De kans op problemen lijkt overigens ontzettend klein. In Nederland kennen we namelijk geen meldingen van defecte schakelaars, laat staan van warme, rokende of smeltende bedieningsschakelaars.
200 tests: geen resultaat
Hoewel Toyota de problemen met de schakelaars zelf niet heeft weten na te bootsen – er werden liefst 200 tests uitgevoerd de afgelopen maanden – is ons toch gevraagd actie te ondernemen. De Nederlandse Toyota-dealers zullen (in de eerder genoemde auto’s) onverwacht slecht werkende schakelaars vervangen en de andere met een speciaal vet te smeren. Ook als er nu geen problemen met de raamschakelaars zijn.
Check alleen voor genoemde modellen
Rijd je een ander (dan genoemd) model Toyota? Of heb je een Auris, Corolla, RAV4 of Yaris die voor òf na de genoemde productieperiodes is gebouwd? Dan heeft deze terugroepactie voor jou geen consequenties.
Brief met vervolgstappen voor de rijders
Als je auto bij deze terugroepactie betrokken is, dan ontvang je van ons persoonlijk per brief bericht. Daarin leggen we je dan de vervolgstappen uit. Wat we je op voorhand al kunnen beloven, is dat de werkplaatskosten natuurlijk voor onze rekening komen.
Ongerust? Vragen? Bel de dealer!
Tot slot nog even dit: heb je een hierboven genoemde auto en heb je het gevoel dat de bediening van de elektrische ramen in het bestuurdersportier niet meer goed functioneert? Neem dan contact op met je Toyota-dealer. Via onze dealerfinder vind je de telefoonnummers van alle Toyotadealers en erkend reparateurs.
Amerikanen noemen dit ‘vuur’
Tot slot even dit: De kans bestaat dat de media nog gaan beweren dat ‘er een kans bestaat dat de defecte raamschakelaar vlam vat’. Die media hebben dan naar Amerika gekeken. In de VS staat ‘warm worden, roken en smelten’ namelijk voor de wet gelijk aan ‘fire’ (vuur). Ook al is er geen vlam te zien. Het is maar dat je het weet.
Bron: blog.toyota.nl
Mijn reactie is… overdreven weer. niets aan de hand en toch autos terugroepen waarom niet gewoon tijdens de service beurt?
Laat wat van je horen