Toyota droomt van een koolstofarme samenleving. Hierin behoort de uitstoot van broeikasgassen definitief tot het verleden. Een nieuwe manier van stroomopwekking moet helpen deze droom realiteit te maken.
Waterstofauto Mirai
De waterstofauto Toyota Mirai (zie foto onder) heeft ons al een eind op de goede weg geholpen; deze waterstofauto stoot immers alleen waterdamp uit. Zijn innovatie brandstofcel-technologie bewijst echter ook elders zijn nut. In onze Motomachi-fabriek in Toyota City, Japan, wekken we sinds kort met brandstofcellen energie op! Hierbij maken we ook nog gebruik van gasturbines, maar deze zijn heel klein. Het is dus een hybride systeem.
65 procent efficiency
De stroom en warmte die het systeem dankzij een warmtekrachtkoppeling produceert, worden benut door de fabriek zelf. Het systeem maakt gebruik van waterstof en koolmonoxide – geëxtraheerd door natuurlijk gas te hervormen – en is goed voor 250 kW vermogen. Door de warmtekrachtkoppeling behaalt het systeem een efficiency van maar liefst 65 procent.
Geen broeikasgassen
Het hybride stroomgeneratiesysteem is ontwikkeld met Mitsubishi Hitachi Power Systems Ltd. Vooralsnog gaat het om een proefperiode, maar we werken absoluut verder aan de ontwikkeling en implementatie van brandstofcel-technologie in onze fabrieken. Ondertussen blijven we de werking en effecten ervan continu monitoren. Dit alles moet ertoe bijdragen dat onze fabrieken vanaf 2050 geen broeikasgassen meer uitstoten. Op weg naar een volledig koolstofarme samenleving.
Bron: www.blog.toyota.nl
Laat wat van je horen