Wij krijgen veel mailtjes van Toyota rijders die problemen hebben met de AWNB dongel of stick. Hier zijn wij toch even in gedoken om te onderzoeken wat dit nu precies is en wat het doet. De ANWB dongel is er voor om de berijders te volgen en bij goed gedrag te belonen in de verzekering. Het kasje maakt contact met de ANWB maar geeft hierdoor lekstroom af!
De dongel of stick steekt men in de stekker waar normaal de Toyota monteur hun computer aan koppelen om de Toyota uit te lezen of om te updaten. In de basis is deze ingang niet bedoeld om permanent een apparaat in te hangen omdat elk apparaat lekstroom heeft. In het geval van een dongel in combinatie met weinig rijden kan er voor zorgen dat de accu leeg komt te staan. De dongel maakt namelijk telkens contact en heeft hiervoor stroom nodig. Het is dus niet aan te raden om hiermee rond te rijden als je niet veel kilometers maakt. Bij verdere navraag blijkt dat mensen die veel kilometers rijden hier minder snel last van hebben omdat de accu door de vele kilometers op goede spanning blijft. Het blijkt dat van alle klachten de mensen niet meer rijden dan 15.000 km per jaar.
Samengevat: advies niet blind een dongel van welke aanbieder dan ook te installeren. Het hoort niet thuis in de auto. Moet je uberhaubt willen dat de ANWB of andere aanbieder je gaat volgen? Na goed dat is een andere vraag welke je zelf moet beslissen.
Voor meer vragen neemt contact op met de Toyota dealer voor advies. Ons contact met de ANWB was dat het geen kwaad kon en het niet aan de dongel ligt… wij weten inmiddels wel anders.
Succes het blog team!
Ah eindelijk er zijn dus meer mensen die dit hebben. Met mijn yaris heb ik het al 3 keer gehad. ondertussen al 2 x een nieuwe accu gehad. Ik rij maar 8000 kilometer per jaar dat is niet veel maar als ik weg wil dan moet mijn autotje het wel doen. De Anwb ontkend alles en verteld je doodleuk dat het de dealer iets verkeerd doet. fijn dat jullie het hebben uitgezocht. De dongel is er uit en mijn verzekering opgezegd heb een goedkopere ergens anders.
oh vergeten te melden, de anwb verteld je dat het kasje helemaal geen stroom vraag, erg raar dus
Hallo pieter, wij hebben ook een hybride en hebben herzelfde probleem. Ook de anwb medewerker doet of ze van niets weten. Wij gebruiken de auto niet zoveel. Mijn man heeft het kastje eruit getrokken.
Is dat ook zo bij mijn aygo? Ik heb namelijk ook 2x een lege accu gehad en heb ook een anwb stekker
De anwb stick of dongel is een externe stekker welke stroom nodig heeft om te zenden. Het gat waar de anwb stick of dongel in gaat is enkel gemaakt om de auto uit te lezen bij onderhoud en niet om permanent een stekker in te steken welke stroom lekt. De anwb kan dit natuurlijk aanbieden maar moet dit ook weten. sticks of dongels hebben veel lekstroom en zorgen dat mensen die minder km rijden problemen krijgen. Persoonlijk heb ik nog geen ervaring met de anwb dongel maar in mijn garage zie ik dit soort problemen regelmatig voorbij komen. Een afrader om te gebruiken!
@Robert, ook een aygo heeft een kleine accu welke minder kan hebben dan een Avensis accu. Ik zou gewoon de anwb stick eruit laten. Succes
De anwm stick is leuk maar de korting is er bij mij nooit gekomen daarom heb ik deze eruit gehaald. Achteraf heb ik met mijn yaris 2 keer bij de dealer gestaan in amsterdam omdat mijn accu spontaan leeg stond. Hiervoor loopt nog steeds een conflict met de dealer omdat ik dacht dat het de kwaliteit was. Nu ik hierop gewezen ben door een kennis ga ik de klacht bij de anwb neerleggen. ik ben er namelijk erg veel tijd een ergenis aan kwijt geweest. Dit had ik niet verwacht van de anwb.
Op dit moment zit ik bij mij toyota dealer om weer mijn accu te testen en daar verwezen ze mij naar dit forum. ONGELOVELIJK dat een organisatie als ANWB die blijft volhouden. mij anwb stick gaat eruit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een drama anwb dongel noem ik het. telkens storing en krijg ik een telefoontje van de anwb dat ik bij hun service punt moet komen. Niets aan de hand. Wel al een keer een accu vervangen maar ze vertelde slijtage… DUS NIET! heb een gloednieuwe auto van nog geen 4 jaar oud. Heb hem eruit gehaald en geoedkope verkzekering genomen bij all secure.
anwb weg ermee!!
Doe dit niet om de volgende redenen:
5 redenen waarom die App een slecht idee is:
1) Een ODB2 BT dongle met App voor je smartphone kost nog geen paar tientjes en kan pech ook voorkomen / vroeg waarschuwen.
2) Brandstof besparen doe je met je rechtervoet, of met een gratis app en moderne auto’s hebben het ingebouwd.
3) Je rijgedrag EN lokaties worden gedeeld met derden; daar KUN jij als klant alleen maar slechter in worden; zie Cambridge Analytics schandaal.
4) Het ondermijnt het solidariteitsprincipes en ‘norm’ van verzekeringen. Straks ga je meer betalen ZONDER kastje ipv dat je MINDER betaald met kastje; ofwel van in principe onschuldig naar in principe schuldig.
5) Het parkeren is via Yellowbrick, een partij die illegaal data deelde met de belastingdienst en het nog steeds doet. Wederom word je data dus met derden gedeeld.
Eerst al gesodemieter met mijn aankoop van mij Prius bij de vakagarage en nog geen 4 maanden later acce pech. Toyota dealer had euvel gevonden , lekstroom!!!
Heb ook een apparaat die meet voor de anwb. Afrader niet doen. Lekt en je hebt er niets aan. G ben
Een drama ik had een nieuwe dongel die geen gebruik maakt van de boordaccu. Ik had dacht ik alles geïnstalleerd en zelfs een nieuwe telefoon gekocht omdat de app niet werkte op de oude telefoon Alles goed dacht ik. Enkel een mail dat ik geen extra korting kreeg. Maar de dongel werkte niet goed en gelijk de verzekering gestopt. En vind dan maar een nieuwe je staat gelijk op de zwarte lijst. Geen bericht gehad dat het niet werkte. Dat had ik niet verwacht van de ANWB. Ik ga het nog aanvechten. En als je nu ook de voorwaarden leest voor de kortingen nu die krijg je bijna nooit. Gelukkig nog een iets voordelige verzekering anders kom je in de standaard en dat kost je 200 tot 300 euro per maand. Dus kijk uit als zij de verzekering stoppen. Deze vraag moet je met nee kunnen beantwoorden bij een nieuwe aanvraag.