Yaris Full-Hybrid vs Aqua

Nu de specificaties van de Full Hybrid Yaris bekend zijn, krijgen we vragen waarom ‘ie die waanzinnige verbruikscijfers van de AQUA niet haalt. Logisch. En dat is het antwoord gelukkig ook.

Laten we echter eerst even beginnen met het vaststellen dat het verschil in het benzineverbruik tussen de Full Hybrid Yaris en de Japanse AQUA (die in Amerika de Prius C gaat heten, overigens) zo op papier inderdaad royaal is. Maar kún je ze wel vergelijken?
Wellicht zijn wij daar zelf ook wel wat erg enthousiast over geweest, achteraf bekeken. Want hoewel de aandrijflijnen* van beide auto’s inderdaad componenten delen, weten wij nog altijd niet hoeveel dat er zijn, laat staan welke. Maar er zijn nóg twee redenen waarom je de verbruikscijfers niet zomaar klakkeloos naast elkaar moet willen zetten.

Toyota Full Hybrid YarisTen eerste is de manier waarop in Europa het gemiddeld brandstofverbruik (door een onafhankelijk instituut) wordt gemeten heel anders dan in Japan (of Amerika). De Japanse test is namelijk redelijk academisch van opzet en pakt hierdoor vaak gunstiger uit dan de Europese meting – waarvan wij al vinden dat het soms best zwoegen is het normverbruik te halen. Door dat verschil van meten, kun je de twee resultaten niet direct met elkaar vergelijken.

Ten tweede kun je in een oogopslag zien dat de Full Hybrid Yaris geen tweeling is van de AQUA en de Prius C. Het is meer een broer. De AQUA is dan ook met recht een kleine Prius: zo licht mogelijk gebouwd en helemaal ontwikkeld om zo min mogelijk te verbruikten. Toyota AQUADe Full Hybrid Yaris daarentegen heeft vooral sterke familiebanden met de gewone Yaris. Natuurlijk hebben we die ook zo zuinig mogelijk gemaakt, maar daarbij zijn we iets minder extreem te werk gegaan. De Full Hybrid Yaris is hierdoor bijvoorbeeld iets hoger en zwaarder uitgevallen. De aandrijflijn moet dus iets ‘meer auto’ door de lucht duwen. En hoe meer luchtweerstand een auto heeft – en hoe zwaarder hij is – hoe meer de auto verbruikt. Zeker op hogere snelheden tikt dat stevig aan.

Ook kan het zomaar zijn dat bijvoorbeeld het motormanagement van de Full Hybrid Yaris anders is geprogrammeerd dan die van de AQUA, en dat de AQUA weer afwijkt van de Prius C. Toch denken we dat de verbruikscijfers van onze Full Hybrid Yaris indrukwekkend zijn. En de eerste praktijktests in en rond Brussel bevestigen in elk geval dat de Yaris lekker zuinig gereden kan worden. Wij kunnen in elk geval niet wachten op ons eerste ritje!

* Aandrijflijn is de verzamelnaam voor alle onderdelen die ervoor zorgen dat de wielen worden aangedreven.

Bron: blog.toyota.nl