Toyota Yaris trekt veel trouwe klanten

Toyota-Yaris-2012

De nieuwe Toyota Yaris staat inmiddels 9 maanden bij de dealer in de showroom. De vorige generatie trok vooral veel senioren en Toyota heeft met het huidige model de intentie het imago om te buigen zodat vooral jongeren (en met name mannen) zich aangetrokken voelen tot de B-segmenter van het oerbetrouwbare Japanse merk. Ook wil Toyota de Yaris op de zakelijke markt beter laten scoren, al zal dat plan pas echt van de grond komen met de komende hybride-versie. Wij hebben Yvonne Joosen van importeur Louwman en Parqui gevraagd naar de verkoopresultaten tot nu toe.

Op welke klantengroep richt Toyota Nederland zich in eerste instantie?
“Met de Yaris richten wij ons met name op jonge mannelijke kopers. Ook de zakelijke rijder willen wij enthousiast krijgen om een Yaris aan te schaffen.”

Staan er nog speciale activiteiten op de agenda om de Yaris te promoten?
“Recent is er nog een grote reclame campagne geweest en binnenkort beginnen we met de lancering van de Full Hybrid Yaris.”

Geeft Toyota Nederland ook aandacht aan rijders van andere merken, zodat deze wellicht overstappen?
“Uiteraard willen wij ook klanten trekken die momenteel in een ander merk auto rijden, maar daar richten wij ons niet specifiek op.”

Zijn de verwachtingen wat betreft verkoopaantallen waargemaakt sinds de introductie?
“Daar kan ik kort over zijn: ja, de verwachtingen zijn volledig waargemaakt. In de eerste drie maanden van 2012 is de Yaris 3.126 keer verkocht en daarmee is het ons belangrijkste model.”

Wat is in Nederland van de verdeling in aanschaf privé/zakelijk?
“Wij zien dat de Yaris vooral particulier wordt aangeschaft, 80% van de klanten koopt de auto zelf. De resterende 20% betreft zakelijke rijders. Met de introductie van de Full Hybrid Yaris (begin juni) verwachten we dat het aantal zakelijke rijders groter zal worden omdat deze uitvoering een aantrekkelijk lage bijtelling heeft. Tot en met 2015 is de Full Hybrid Yaris namelijk wegenbelastingvrij en valt hij in de 14% bijtellingscategorie.”

Hoeveel verkopen worden er in 2012 verwacht?
“In 2012 verwachten wij zo’n 10.000 stuks van de Yaris aan de man te kunnen brengen.”

Wat is de meest verkochte uitvoering en kleur?
“Binnen het uitgebreide leveringsprogramma zien we dat vooral de Yaris 1.0 Aspiration erg in trek is. De kleur Summer Red Metallic doet het uitzonderlijk goed, dit is ook de kleur van de Yaris die in veel reclames te zien is.”

Welke extra’s en accessoires kiezen veel klanten?
“Naast vloermatten verkopen wij tamelijk veel trekhaken en lichtmetalen velgen.”

Wat is de gemiddelde leeftijd van de berijder?
“De gemiddelde leeftijd komt van de Yaris-rijder is 51 jaar.”

Hoe ziet het beeld eruit als we kijken naar wat men inruilt op de Yaris?
“Toyota heeft veel trouwe rijders, daarom is ongeveer 60% van de ingeruilde auto’s een Toyota. Andere auto’s die we veel tegenkomen zijn met name de Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 206 en Volkswagen Polo. Toch zien we ook regelmatig auto’s uit een groter segment ingeruild worden, bijvoorbeeld de Renault Scénic.”

bron en tekst: nieuwsauto.nl