Toyota Yaris Hybrid: prijsbreker

toyota-yaris-hybrid-0612-07

Toyota maakt vaart met de uitbreiding van het aantal hybride modellen. Nog dit jaar komen er drie modellen bij. Later dit jaar de Prius Plug-in Hybrid, volgende maand de Prius Wagon en zojuist is de Yaris Hybrid voorgesteld en daar hebben we mee kunnen rijden.

De Yaris Hybrid is de meest compacte en goedkoopste hybride auto van Toyota en trouwens ook op de Nederlandse markt. Hij staat vanaf 17.990 euro in de prijslijst en dat is 3.000 euro goedkoper dan de grotere (35 cm langer), maar ook sterkere Auris Hybrid. Concurrentie is er verder vanuit de hybride hoek van Honda dat voor 19.200 euro de Jazz Hybrid aanbiedt. Een prijsbreker dus!

Eco-diesels

Toyota heeft echter vooral de koper van de zogenaamde eco-diesels in het vizier. Met een hele rits argumenten – beter voor het milieu vanwege minder NOX-uitstoot, langer profiteren van lage bijtelling vanwege lagere CO2-uitstoot en een mooi complete uitrusting inclusief standaard automaat – schuift de Nederlandse Toyota-importeur de Yaris Hybrid naar voren als de beste keuze in zijn klasse.

Minder motorrijtuigenbelasting

We vergeten er nog argumenten als een hoge restwaarde en lage onderhoudskosten (gebaseerd op ervaringen met de andere hybrides van Toyota) bij te vermelden. En de importeur wijst er fijntjes op dat vanaf 2014, als ook de zuinige auto’s weer motorrijtuigenbelasting moeten betalen, de Yaris Hybrid veel goedkoper te rijden is. Als je tenminste niet zo heel veel kilometers draait, pakweg minder dan 30.000 km.

40 procent hybride

Dat maakt de auto dus voor particulieren interessant en dat worden volgens de importeur 70 procent van de klanten. Nog even wat cijfers: nog dit jaar gaan er 3.500 stuks van de Yaris Hybrid de weg op en in 2013 in totaal zo’n 10.000 Yarissen (inclusief andere versies). Volgend jaar is 40 procent van alle verkochte Toyota’s in ons land een hybride.

Vlotter om te zien

De cijfers zijn interessant, maar als de auto belangrijke steken laat vallen zal succes uitblijven. Maar de Yaris laat geen steken vallen, integendeel. Hij is om te beginnen een stuk vlotter om te zien dan de gewone Yaris, wat grotendeels op naam komt van de aangepaste voorzijde. Het interieur is vrijwel identiek, maar de afwerking maakt nu meer indruk op ons.

Vlotter om te rijden

Belangrijker nog is dat de Hybrid beter rijdt dan de gewone Yaris. Op papier zijn de Yaris 1.3 benzine en de 1.4 diesel net zo vlot of iets vlotter, maar in de praktijk is de hybride doodgewoon de fijnere auto. De respons op het gaspedaal is heel vlot – zelfs vlotter dan bij een Prius – en dan is er ook meteen veel trekkracht omdat de elektromotor zijn volledige koppel levert.

Uitstekende combinatie

De benzinemotor is een slag kleiner dan bij de Prius en heeft een inhoud van 1,5 liter, de elektromotor is ook iets minder krachtig en levert maximaal 61 pk, maar tezamen is het een uitstekende combinatie. Alleen als je veel gas geeft stijgt het toerental en wordt de motor luid, maar doorgaans is van de aandrijflijn weinig te vernemen. Wel voelden en hoorden we af en toe een resonantie bij lage toeren.

Volwassen rijden

Over de hele linie is de Yaris Hybrid echter een voortreffelijke auto en als je de ruimte van een Prius of Aurus niet per se nodig hebt zouden we altijd de Yaris Hybrid aanbevelen. Spaart behoorlijk wat geld uit (we reden tijdens de eerste testrit steeds zuiniger dan 1 op 20) en je hebt toch een volwassen rijdende auto voor de deur. We adviseren wel om dan net wat meer uit te geven en voor een wat luxueuzere Yaris Hybrid te gaan. Neem er dan voor 545 euro ook de uitstekend werkende navigatie bij.

Bron en tekst: autotrends.nl