Eindelijk Daytime Running Lights voor de Yaris!

DRL-art Toyota yaris 2012 running daylight

Eindelijk! Zullen sommige Yaris-rijders verzuchten. Terwijl anderen niet eens begrijpen waar het over gaat: Vanaf vandaag kun je voor je Yaris LED dagrijverlichting  – Daytime Running Lights of DRL in het jargon – bij je dealer bestellen.

Op dit blog is de afgelopen weken een flinke discussie ontstaan over DRL. Waarom het niet standaard op de nieuwe Yaris zat? Waarom het in Nederland nog niet als accessoire werd aangeboden, en in de landen om ons heen wel? Wat de prijs zou worden. En of de mensen die een Yaris hebben, DRL gratis of tegen een fikse korting kunnen krijgen? Welnu, een hele serie antwoorden werpt licht in de duisternis.

De nieuwe Toyota Yaris Dynamic met LED DRL (of dagrijverlichting)Als importeur hebben we ons bij de fabriek sterk gemaakt voor standaard DRL. Helaas hebben we het pleit niet in ons voordeel weten te beslechten. Alleen wij én de Scandinavische landen wilden het graag hebben. In de andere landen was het geen issue. En omdat DRL wettelijk geen verplichting was – en je natuurlijk zelf ook de verlichting aan kunt zetten, besloot de fabriek DRL niet standaard aan te bieden. Héél jammer. Vonden wij ook.
Daarna zijn we verrast door de overweldigende vraag. We voorzagen namelijk niet dat de vraag naar dagrijverlichting zó groot zou zijn. Daarom hebben we in november vaart gezet achter het testen van (de werkinstructies, de werking en de duurzaamheid van) DRL. En daardoor waren we inderdaad later dan (een aantal) landen om ons heen.

Maar het bovenstaande betekent niet dat we nu als Sinterklaas het DRL gaan uitdelen. Iedereen die de Yaris kocht, wist dat er geen DRL op geleverd werd. Sterker: de dagrijverlichting stond (in een overigens afwijkende vorm) in de accessoirebrochure vermeld. Daarom gaan we niet stunten met gratis DRL of met kortingen. Want waar houdt het dan op?

De nieuwe Toyota Yaris Dynamic met LED DRL (of dagrijverlichting)De prijs van DRL in Nederland is vastgesteld op 624 euro. Een behoorlijk bedrag. Maar er zit – naast de kostprijs van het materiaal – ook veel werk aan. Niet alleen moeten onderdelen in de kleur van de auto worden gespoten, ook moeten twee sleuven in de bumper worden gezaagd waar de DRL in kan worden gemonteerd.  En daarna moet het DRL nog worden gemonteerd.

In een aantal landen wordt DRL goedkoper aangeboden. Dat heeft twee redenen. De eerste is dat de dagrijverlichting die (bijvoorbeeld) in België wordt aangeboden, in de grille wordt geschroefd. En dat is een geheel ander systeem. De tweede reden zit in schaalgrootte. Dat maakt het in grote landen als Duitsland goedkoper om artikelen of accessoires aan te bieden. Daarbij komt dat er tussen landen ook een aanzienlijk verschil zit in bijvoorbeeld de spuitkosten en het arbeidsloon.

We begrijpen dat sommigen graag een andere uitkomst hadden gezien, maar iets anders wordt het niet.

Bron en tekst: blog.toyota.nl