VVN en Toyota voor veiligheid van sportende kind

VVN en Toyota Verso actie

Veilig Verkeer Nederland heeft vandaag samen met Toyota de campagne ‘Veilig Uit & Thuis’ gelanceerd. Daarbij wordt gezorgd voor de veiligheid van kinderen die naar hun sportclubs reizen.

VVN en Toyota lanceren de samen de campagne ‘Veilig Uit & Thuis’. Bij die meerjarige, landelijke campagne moet de verkeersveiligheid op en rond de sportaccommodaties onder handen worden genomen. Ook ouders worden op hun gedrag aangesproken. Zo geeft 38 procent van de ouders wel eens toe hun kind onveilig te vervoeren door bijvoorbeeld te veel kinderen op de achterbank te plaatsen of de kinderen niet in de gordel te zetten. Van de ondervraagden weet 77 procent dat er gevaarlijke situaties zijn op weg naar de sportclub; in de Randstad is dat zelfs 86 procent.

Sportende kinderen zorgen voor drie miljoen verkeersbewegingen van kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar. Met deze groep zijn jaarlijks 13.000 ongevallen die medische hulp vereisen. In 1.500 gevallen moeten kinderen voor langere tijd in het ziekenhuis worden opgenomen en in 2010 waren er in deze leeftijdsgroep vijftien dodelijk ongevallen.

Bij de campagne kunnen jeugdteams gedurende één seizoen een Toyota Teamauto winnen. Kinderen kunnen op de actiesite hun eigen auto ontwerpen. De beste ontwerpen worden geselecteerd. Elf winnende teams kunnen dan vanaf begin november rijden in een zevenzits Toyota Verso.

Vandaag gaf ex-voetballer Giovanni van Bronckhorst het startschot van de campagne bij de Haagse hockeyclub HDM. Samen met jonge leden van die vereniging en andere jonge sporters overhandigde hij het ‘Veilig Uit & Thuis’ aanmoedigingspakket aan de voorzitter. Binnenkort ontvangen de 2.400 sportclubs in Nederland allemaal dit pakket en kunnen ze een actieplan opstellen.

Bron: autoweek.nl