Autoweek test Verso-S

Verso-S Test 2011 autoweek
Via autoweek.nl > Op autoweek vonden wij het volgende artikel:  De Toyota Yaris Verso bestaat al zo’n vijf jaar niet meer. De concurrentie is gretig in het gat gesprongen dat Toyota achterliet. Maar de Japanse producent laat het er niet bij zitten en keert met de Verso-S terug in de klasse die het merk ooit zelf aanboorde.
Ooit liep Toyota voorop in het segment van de compacte MPV’s. Maar de concurrentie omarmde het concept van de kleine ruimteauto al snel met auto’s als de Opel Meriva, Renault Modus en de Nissan Note. En juist Toyota is sinds het verscheiden van de Yaris Verso afwezig in de klasse van compacte people movers. De Urban Cruiser heeft ’t estafettestokje niet kunnen overnemen; die auto vormt meer een fashion statement dan een op functionaliteit toegesneden auto. Toyota maakt nu een einde aan het vacuüm en probeert succesvol terug te keren onder de mini-MPV’s met de Verso-S. Dat zal niet meevallen door de toegenomen concurrentie. Maar de Verso-S heeft een aantal zaken die ’m hoog op de verlanglijst van potentiële kopers kunnen laten eindigen. Motorisch valt er niet zo veel te kiezen. Toyota heeft zowel een diesel als een benzinemotor in het programma, maar de Nederlandse importeur biedt alleen de benzinekrachtbron aan. Dat is een 99 pk sterke 1,3-liter VVT-i, die we kennen uit de Yaris en de Urban Cruiser. Om het verbruik zo ver mogelijk te drukken, heeft Toyota hem gekoppeld aan een start-/stop-systeem. Dit werkt adequaat, en zonder noemenswaardige trillingen bij het af- dan wel weer aanslaan van de motor.
Wij maken kennis met de Verso-S in een handgeschakelde uitvoering. Je moet de pook van de zesbak veelvuldig gebruiken om de krachtbron in het hogere toerensegment te laten opereren, maar dan kun je ook goed de snelheid in de Verso-S houden. Verwacht geen super-sprinttijden, maar meekomen met het verkeer is geen probleem. Toyota heeft ook een continu variabele transmissie voor de Verso-S. Voor 1.000 euro wordt hij er ingeschroefd. Voor de versie met deze Multidrive CVT claimt Toyota een lager verbruik dan voor de handbak, en tevens een geringere CO2-uitstoot. In combinatie met een manuele transmissie consumeert de Verso-S volgens de fabriek 5,4 liter benzine per honderd kilometer. De CO2-uitstoot is 125 g/km. Met de CVT is het verbruik vijf liter euro loodvrij per 100 kilometer. De CO2-uitstoot zakt naar 117 g/km. Bovendien komt de auto in aanmerking voor een A-label. Zakelijke rijders hoeven maar twintig procent van de cataloguswaarde van de Verso-S bij hun inkomen op te tellen. De bediening laat zich omschrijven als afstandelijk, maar ook als strak en solide. Dat geldt zowel voor de besturing die wat wollig aanvoelt als voor de versnellingspook die een stevige indruk achterlaat en het gaspedaal, dat uitermate gevoelig is voor bewegingen en bij de lichtste beroering het toerental omhoog laat schieten. Het weggedrag is voor een compacte MPV als de Verso-S opmerkelijk stabiel. Natuurlijk heeft de Toyota overhelneigingen, maar die nemen nooit dramatische vormen aan, en ’t binnenste voorwiel blijft in een enthousiast genomen bocht relatief lang aan het asfalt kleven.

Easy flat
Het dashboard wordt gekenmerkt door scherpe hoeken en ronde vormen. Op de middenconsole zitten tamelijk veel knoppen, maar ze zijn wel aangenaam hoog gemonteerd, net als de versnellingspook, die op een schiereiland staat. Alle belangrijke bedieningsorganen zijn onder handbereik. Vanaf het middelste uitrustingsniveau (er zijn er drie: Comfort, Aspiration en Dynamic) heeft de MPV een multimediasysteem met 6,1-inch touchscreen, Bluetooth en iPod-aansluiting aan boord. De fabrikant noemt het Toyota Touch. Het kan worden uitgebreid tot Touch & Go en omvat dan ook navigatie. Maar vanaf de basis kent de Verso-S al een complete uitrusting. Hij heeft een boordcomputer, zeven airbags, een radio/cd-speler, elektrisch verwarmbare buitenspiegels en follow me home -verlichting. De Aspiration en de Dynamic levert Toyota tegen meerprijs van een kleine 500 euro met een glazen dak. Het kan weliswaar niet open, het geeft wel een ruimtelijke indruk. En hoewel de Verso-S nog geen vier meter lang is, heb je over bewegingsvrijheid niet te klagen. Achterin kunnen zelfs volwassenen het een tijd uithouden. Dit is mede te danken aan het slanke ontwerp van de rugleuningen van de voorstoelen, de holle achterzijde vergroot de beenruimte.
De bagageruimte van de Verso-S meet een bruikbare 430 liter. Die stouwruimte is eenvoudig uit te breiden naar 1.388 liter door de achterbankleuningen te laten zakken. Beide leuningen klappen volledig weg, en er ontstaat een vlakke laadvloer. Easy Flat noemt Toyota dit systeem. Om de leuningen weer in hun oorspronkelijke positie te zetten, moet je wel omlopen naar de achterportieren. Maar er is meer. De verstelbare bodemplaat kun je op dezelfde hoogte leggen als de rand van de kofferbak, waardoor je geen last hebt van een tildrempel. Hij kan echter ook zakken zodat een diepe bagageruimte gecreëerd wordt. Je kunt de bodemplaat ook helemaal verwijderen. Op 19 februari rijdt Toyota de Verso-S de showrooms binnen. De dealers hangen een prijskaartje aan de auto die een vraagprijs van een kleine zestien mille vermeldt. Da’s scherp. Maar dat moet ook wel, want de concurrentie in de compacte MPV-klasse is er niet minder om geworden sinds Toyota’s vertrek. De Verso-S zal flink z’n mouwen moeten opstropen om voor het Japanse merk orde op zaken te stellen in het gebied dat Toyota ooit zelf ontgon.

Bron en tekst www.autoweek.nl