Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2009)

Toyota Urban Cruiser 2010 review test autoweek.nl
Het wordt steeds drukker in de stadsjungle. De kleine, hippe, dynamische karretjes voor jonge, hippe, dynamische mensen schieten als paddenstoelen uit de grond. Toyota heeft nu de Urban Cruiser.

Toyota’s auto’s zijn oerdegelijk, rijden vaak goed en ga zo maar door. Maar ervan ondersteboven raken, dat zal niet snel gebeuren. En dat kun je in de moderne stadsjungle niet hebben, want daar is zien en gezien worden van levensbelang. Dus ging Toyota overstag en stak het hoofd boven het maaiveld uit met de Urban Cruiser.

Het is in elk geval geen doorsnee auto. Persoonlijk vinden we de Toyota zeker niet lelijk. Met z’n forse bumpers, lichtmetalen 16-inchwielen (op deze Dynamic zijn het zelfs hoogglans velgen) en scherpgelijnde koets staat er in elk geval een ‘dikke’ auto voor je. Binnenin is het design een stuk minder gewaagd; de Toyota doet zelfs wat saai aan. Het interieur maakt een grauwe indruk. Afgezien van de aluminiumlook middenconsole is het grijs wat de klok slaat aan de binnenkant. De binnenruimte is voor de inzittenden goed en ook achterin kom je door de hoekige koets niet snel ruimte tekort. De bagageruimte is echter vrij beperkt voor een auto van dit formaat. Wel kan de achterbank worden verschoven, waardoor de ruimte binnenin al naar gelang de situatie is aan te passen.

De ergonomie van het interieur is verder prima, je grijpt nooit mis en alles zit op de plaats waar je het verwacht. Het enige minpuntje is de Bluetooth-telefoonaansluiting; om daar een telefoon aan te koppelen, moet je een vrij ingewikkeld proces doorlopen. We weten uit ervaring dat dit eenvoudiger kan.

 

Tamme viercilinder

Voor de Nederlandse markt is er maar één motorisering. Dat is een 1,3-liter viercilinder die maximaal 100 pk produceert. De prestaties zijn redelijk en het verbruik blijft, mede door een uitstekend werkend start-/stopsysteem, binnen de perken. Toch zou op sommige momenten een beetje extra vermogen geen kwaad kunnen, want vooral op de snelweg moet je even terugschakelen wanneer je vlot wilt inhalen. Het weggedrag van de Toyota is niet uitgesproken sportief, maar je voelt wel genoeg om te weten waar het onderstel mee bezig is. Door de stugge demping blijft het overhellen in bochten beperkt, maar maak niet de fout te denken dat dit een sportief aangelegde auto is. Als je hard de bocht inzet, word je vrij snel getrakteerd op onderstuur. Daarmee is het weggedrag dus eerder veilig en stabiel dan echt aansprekend. Die tweedeling is ook te vinden in de besturing: wel direct, maar veel gevoel zit er niet in. Schakelen? Van hetzelfde laken een pak: de zesbak klikt vrij kort door de versnellingen, maar ook hier ontbreekt het gevoel. Al met al is de Urban Cruiser een goede allrounder, maar voor een auto die graag anders wil zijn, bakent hij niet echt een duidelijk territorium af.

Bij de optielijst zien we, net als bij de motorisering, geen overdaad aan keuze. Er zijn twee verschillende uitvoeringen en een handvol dealeropties. De basisuitrusting heet Aspiration en bevat onder andere 16-inch lichtmetaal, elektrische ramen rondom en een Bluetooth handsfree-systeem. Voor een meerprijs levert Toyota de Urban Cruiser af als Dynamic. Daarin zitten onder meer de genoemde hoogglans velgen, klimaatregeling en keyless entry. Opvallend is het ontbreken van een cruisecontrol op de optielijst.

Bron: autoweek.nl