It’s all about the zwaartepunt baby… (GT-86)

GT_86_BRZ_chassis_01_450

Via autoblog.nl > Een nieuw stukje autotechniek om over te kwijlen. De ruggengraat en het hart van de Toyota GT 86 en Subaru BRZ. Op het eerste oog ‘gewoon’ een aandrijflijn tot je bijvoorbeeld let op de hoogte van het motorblok. Deze komt amper boven de voorwielen uit. Dat, lieve lezer, is waarom de GT 86 ook op zijn standaard kruiwagenwieltjes zo lekker de bocht om kan. Want dat kan ‘ie!

Hoge bochtsnelheden waren niet direct Toyota’s insteek bij het ontwerpen van deze nieuwe rwd coupé. Extreme bestuurbaarheid en stuurgevoel juist wel. Een auto die gretig de hoek om duikt en met een kleine aanmoediging de billen naar buiten zwaait.

De GT 86/BRZ zwaait en danst als een van de beste, juist ook bij controleerbare snelheden. Ondertussen gebruikt de auto een efficiënt maar vrij eenvoudig onderstel. Een licht verbouwde McPherson veerpoot, een fusee die ‘in’ het wiel zoals we zo graag zien. Achterwielaandrijving en achter natuurlijk ook spiraalveren met zelfs dubbele draagarmen. Gezien de bevestigingen kunnen toekomstige eigenaren bovendien hun lol op met het aanpassen van camber en/of coilovers (schroefsetjes).

Helaas moet dit feestbeest in Holland belastingland wel zo’n €40k gaan kosten. Toyota lijkt er meer in te zien de coupé hier als ‘semi-premium’ te verkopen dan als budget-racer. Misschien verdienen ze er zo meer mee, een extra schrale 20k euro racer zou juist veel mensen gelukkig maken. Dan toch maar wachten  zeldzaam nette tweedehandsjes? (via ft86club.com)

bron en tekst: autoblog.nl