“Over 10-20 jaar zijn waterstofauto’s pas ingeburgerd”

Toyota+Mirai 2015

Het duurt nog zeker tien tot twintig jaar voordat auto’s op waterstof net zo ingeburgerd zijn als de hybridemodellen vandaag de dag. Dat zegt Toyota-techneut Yoshikazu Tanaka. Toyota begon in 1998 met de eerste hybride modellen en 10 jaar later was de hybride niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De waterstof is de volgende stap. 

De in serie gebouwde hybride-auto bestaat nu een kleine twintig jaar. De eerste modellen op waterstof zijn inmiddels op de markt, maar het aanbod is zeer beperkt. Honda beperkt zich tot enkele gebieden. Hyundai levert zijn ix35 met brandstofcel in beperkte productievolumes. Toyota, de nieuwste speler, biedt de Mirai in een select aantal steden wereldwijd aan. Honda stelt eind deze maand op de Tokyo Motor Show 2015 een nieuw model voor, terwijl op dezelfde beursvloer een conceptmodel van Mazda debuteert.

Carrosserievarianten

Volgens Tanaka zal Toyota over enkele jaren meerdere modellen op waterstof leveren. De Japanner noemt als voorbeelden een stationwagon, een hatchback, een SUV en een MPV. Welke er uiteindelijk komen, en in welke volgorde kan Tanaka nog niet verklappen. De waterstoftechniek ontwikkelt zich door en wordt steeds compacter. Volgens het Engelse AutoCar woog een brandstofcel in 2008 zo’n 108 kg, tegenwoordig weegt de unit 56 kg.

De infrastructuur voor het tanken van waterstofauto’s is momenteel zeer beperkt. In Nederland zijn slechts enkele tankstations, waarvan er twee openbaar zijn.

Bron: telegraaf en autovisie