Toyota wil kosten met 20 procent drukken

Toyota gaat kosten drukken (Prius factory)

Door de hoge waarde van de Japanse Yen wordt het voor autofabrikanten in dat land steeds lastiger om de export winstgevend te maken. Daihatsu stopt in Europa zelfs helemaal als gevolg van de hoge stand van de Yen. Maar moederbedrijf Toyota wil het mes stevig in de uitgaven gaan zetten

Een woordvoerder van Toyota vertelt in de Wall Street Journal dat het merk zo’n 20 procent van de uitgaven wil schrappen. Vice-voorzitter Atsushi Niimi verwacht dat het met een dergelijke besparing mogelijk moet zijn om de export bij een waarde van 80 Yen per Dollar nog winstgevend te houden. In 2013 moeten nieuwe modellen uit Japan rond dat prijsniveau kunnen concurreren. Mocht het tegen die tijd niet lukken om een dergelijke besparing te realiseren, dan moet Toyota mogelijk een groter deel van de productie in het buitenland laten uitvoeren.
Vorige maand verklaarde een andere topman binnen Toyota nog dat het bedrijf rond de 85 Yen per Dollar nog winstgevend kan zijn, maar dat de grens dan wel in zicht is. De huidige wisselkoers van 80 Yen is volgens hem de absolute limiet.

 

Binnenlandse productie beschermen
Voor de hoogste baas binnen Toyota, Akio Toyoda is de binnenlandse productie iets wat ondanks de wisselkoers beschermd moet worden. “De binnenlandse productiebasis en werkgelegenheid beschermen is iets waar ik altijd mee bezig ben, daarom sta ik op het produceren binnen Japan.” Momenteel heeft Toyota 17 fabrieken in het thuisland, samen goed voor ongeveer de helft van de wereldwijde productie van het merk.
Volgens Niimi is sluiting van de Japanse vestigingen dan ook niet aan de orde. Om de kosten te drukken wordt gekeken naar mogelijkheden tot kostenbesparing bij de productie en de onderdelen. Een voorbeeld is de volgende generatie Prius-motor, deze moet het mogelijk maken om de productiekosten met 50% te verlagen. Een andere mogelijkheid is meer onderdelen importeren uit China. Nu gebeurt dat slechts op kleine schaal, maar een samenwerking met een Chinees bedrijf zou kunnen leiden tot kostenbesparing

Bron: toyota.com en autoweek.nl