Toyota met C-HR op sportieve toer

Toyota-met-CHR-op-sportieve-toer-583305b722f35

Toyota gaat met de gloednieuwe, coupéachtige C-HR op de sportieve toer. Het Japanse merk laat in de cross-over de sterke punten van een SUV en hatchback samenvloeien. Over positionering zijn de Toyota-bazen helder: ‘Het wordt een serieuze speler in het C-segment.’

Niet alleen de Nissan Qashqai, maar ook hatchbacks van Renault en Volkswagen worden als tegenstrever bestempeld. Over de eigen Prius worden weinig woorden vuil gemaakt. Toch zal die ongetwijfeld de hete adem van zijn ‘broer’ voelen. Niet alleen de 1.8 liter Hybrid-versie, maar ook de uitvoering met de 1.2 liter turbomotor.

Toyota gaat met de coupéachtige C-HR op de sportieve toer. AutoVandaag deed een rijtest.

Design

Sportief is een sleutelwoord in relatie met het uiterlijk van de C-HR. Dat beeld wordt gecreëerd met een aflopende daklijn, korte overhangen en forse wielen. Vooral de achterzijde en dan met name de verlichting trekt veel aandacht. De lichtunits lijken er in een later stadium op gemonteerd en omarmen de spoiler, die in de achterklep is geïntegreerd. Het geheel maakt een gedrongen indruk en laat de buitenstaander denken dat de C-HR het woord ‘compact’ veel eer aan doet. Dat is niet helemaal waar. De auto meet 4,36 meter en is 1,79 meter breed. Bovendien zorgt de wielbasis van 2,64 meter voor veel interieurruimte.

Opvallend interieur

In het interieur overheersen mooie materialen. Het forse scherm in het midden van het dashboard trekt veel aandacht. Een gekleurde strip die over de volle breedte van het in dashboard golft, versterkt het ruimtelijke gevoel. De interieurkleuren zijn Dark Grey, Black/Blue en Black/Brown. Decoratieve elementen zoals pianolak en satijn-zilver vervullen een ondersteunende rol. Onder en boven die strip past Toyota zachte en kwalitatief hoogwaardige materialen toe. Een deel van het toegepaste materiaal op de portieren blijft daarbij wat achter. De zit achter het stuur is mede door het goede ondersteunende meubilair comfortabel. Een lange automobilist vindt wellicht de zitting aan de korte kant. Achterin vinden passagiers van rond de 1,80 meter een comfortabele zitplek.

Toyota gaat met de coupéachtige C-HR op de sportieve toer. AutoVandaag deed een rijtest.

Toyota gaat met de coupéachtige C-HR op de sportieve toer. AutoVandaag deed een rijtest.

Motoren

Toyota levert de C-HR met een keuze uit een 1.8-liter Hybrid en een 1.2-liter tubomotor. De hybrideversie heeft dezelfde aandrijflijn als de Toyota Prius. Dat betekent een 1.8-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Het vermogen bedraagt 122 pk en de uitstoot 86 g/km. Het brandstofverbruik komt uit op 1 op 27. De 1.2 liter turbo heeft een vermogen van 116 pk. Die staat voor een benzineverbruik van 1 op 17,5. Is de 1.8 Hybrid voorzien van een automatische transmissie, de 1.2 Turbo is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. Zelfs All Wheel Drive is voor de versie met de compacte krachtbron voorhanden.

Lease

Private lease heeft betrekking op de 1.2 Turbo in Comfort-uitvoering. Voor 399 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer staat de C-HR voor de deur. Dat is vier tientjes goedkoper dan bijvoorbeeld een Nissan Qashqai 1.2 liter. Operational lease bedraagt 379 euro per maand (ex-BTW), 20.000 kilometer en 60 maanden. In onze leasevergelijker bekijk je eenvoudig wat voor jou de voordeligste leaseoptie is.

Toyota gaat met de coupéachtige C-HR op de sportieve toer. AutoVandaag deed een rijtest.

Rijeigenschappen

‘Verrassend’, dat is de conclusie na twee dagen kennismaken met de Toyota C-HR. De nieuweling stuurt uitstekend, heeft een prima, Europees georiënteerde, wegligging en is behoorlijk alert. Dat laatste geldt niet alleen voor de hybrideuitvoering. Ook de 1.2 liter Turbo laat zich in een glooiend decor rondom Madrid van zijn beste kant zien. De gereden 1.2 met handbak snelt in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De hybride heeft voor zo’n sprintje een fractie van een seconde meer nodig. Opmerkelijk is de stilte in het interieur. Op dat vlak heeft Toyota serieuze stappen voorwaarts gezet met de automaat in de 1.8 hybrid. De 1.2 turbo vraagt om op toeren te worden gehouden maar dan nog is het aangenaam vertoeven in de sportieveling.

Prijs

Toyota levert de 1.2 liter turbo vanaf 24.485 euro. De hybride heeft een vanafprijs van 29.495 euro. Gebaseerd op 1.2T Executive is er een gelimiteerde versie (29.795 euro) en die heeft aan boord: JBL Premium Audiosysteem met negen speakers en subwoofer, chroom accenten in voorbumper, zijkanten, achterklep en boven kentekenplaat en een First Edition-badge. Het klantvoordeel bedraagt 1.690 euro. De overige uitvoeringen zijn: Bi Tone Plus, Bi Tone, Premium, Executive, Dynamic en Comfort.

Bron: autovandaag.nl