4 redenen waarom de Toyota C-HR zo gaaf is

C-HR afbeelding detail pagina

Deze Coupe High Rider, kortweg C-HR, laat zien waar Toyota qua design heen gaat de komende jaren.

Vraag een willekeurige persoon naar het meest degelijke automerk en het antwoord zal in de meeste gevallen Toyota zijn. Met auto’s als de Corolla, Starlet en Carina heeft Toyota een ijzersterke reputatie opgebouwd op het gebied van degelijkheid, maar ze gaven het merk tegelijkertijd ook een wat saai imago. Best vreemd als je bedenkt dat Toyota daarnaast meer dan veel andere automerken heel veel leuke auto’s op de weg heeft gezet: 2000GT, MR2, AE86, FJ Cruiser, Celica, Supra, GT86… En aan dat lijstje kunnen we deze C-HR ook toevoegen.

1. De Toyota C-HR lijkt veel op de conceptcars

In 2014 kwam Toyota met de eerste C-HR Concept, een futuristische, gelikte cross-over. Een jaar later kwam Toyota met de tweede C-HR Concept, die nog steeds even extravagant was vormgegeven, maar al wel wat realistischer oogde. Normaal wordt zo’n gelikt design flink afgezwakt bij het productiemodel, maar toen in Genève het doek van de definitieve C-HR ging, bleek dat Toyota heel dicht bij het concept was gebleven. Gewaagd, maar ook bewonderenswaardig!

Toyota C-HR

2. De Toyota C-HR ziet er goed uit

Een tikje arbitrair uiteraard, maar Toyota heeft duidelijk haar best gedaan van de C-HR een opvallende en onderscheidende auto te maken. Daar waar veel cross-overs in dit segment ogen als gekrompen versies van hun grotere soortgenoten, heeft Toyota de C-HR een heel eigen gezicht gegeven. Het is daarnaast een voorbode van een nieuwe designrichting die Toyota in slaat en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Toyota C-HR

3. De Toyota C-HR zit boordevol moderne techniek

Dat begint al bij de aandrijflijn. Je hebt keuze uit een 1.2 turbomotor met 116 pk of de 1.8 Hybrid met 122 pk, die veel van zijn techniek deelt met de Prius. Dat maakt een gemiddeld verbruik van 3.7l/100km mogelijk. Maar het houdt niet op bij de aandrijflijn, zo wordt de C-HR standaard ook uitgerust met actieve en passieve hulpsystemen als Pre-Collision System (met Pedestrian Detection), Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert en Automatic High Beam. Daarnaast is op de meeste uitvoeringen ook Road Sign Assist standaard, waardoor de auto voor jou de verkeersborden in de gaten houdt.

Toyota C-HR

4. Er is een heel dikke Toyota C-HR First Edition

En die is standaard voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen, een JBL Premium Audiosysteem met 9 speakers en een totaal vermogen van 576 watt en half lederen bekleding. Precies die opties die je eigenlijk toch al wilde op de C-HR. Wees er snel bij, er is maar een beperkt aantal beschikbaar en veel daarvan zijn al verkocht… Meer weten? Checktoyota.nl.

Toyota C-HR First Edition