Dit is de nieuwe Toyota Rav4

Toyota presenteert in New York een volledig vernieuwde RAV4, een immens belangrijke auto voor de Japanners.

Het belang van die RAV4 is niet te overschatten, want Toyota’s relatief compacte SUV was in 2017 de populairste auto van de Verenigde Staten en stootte daarmee meerdere sedans van een jarenlang met succes verdedigde troon. Het is dan ook niet zo gek dat Toyota het model bij de tijd wil houden. De nieuwe RAV4 kent net als de recent onthulde Auris veel scherpe hoeken en strakke vouwen en leent veel stijlelementen van de FT-AC Concept van de laatste Los Angeles Auto Show. Opvallend is dat Toyota de RAV4 niet in Amerikaanse, maar in Europese trim voor het voetlicht brengt (het witte exemplaar, vanaf foto 11). Belangrijker is het verschil tussen de reguliere versie en de RAV4 in Adventure-trim (foto 3). De Adventure moet het off-road-karakter van de auto benadrukken en krijgt daarom onder meer een totaal andere grille en opvallende wielkastverbreders mee. Toyota Europa rept vooalsnog niet over de Adventure=versie, dus wellicht is die voorbehouden aan de Amerikaanse markt.

De nieuwe RAV4 is praktisch net zo lang als het uitgaande model, al neemt de wielbasis met 3 centimeter toe. Dat betekent: meer interieurruimte, ruimte die niet alleen ten goede komt aan die van de benen van de inzittenden, maar ook aan diens inpaklust. De bagageruimte neemt namelijk iets toe. In de breedte groeit de RAV4 een bescheiden centimeter.

Op de internationale motorenlijst zet Toyota een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5-liter grote benzinemotor die is gekoppeld aan een nieuwe elektromotor. Ook plaatst Toyota een nieuwe geblazen 2,0-liter grote benzinemotor op de menukaart, een blok dat zowel aan een handbak als aan een automatische transmissie valt te koppelen. In de VS staat de 2.5 ook zonder het hybride-gedeelte op het menu. Exacte technische specificaties en informatie voor de Nederlandse markt volgen in een later stadium, zo staat nog niet definitief vast of de benzineversie (non-Hybrid) naar ons land komt. De Hybrid komt uiteraard wel onze kant op.

De uitgaande RAV4 loopt mee sinds 2012 en kreeg in 2015 een facelift die afgaande op onze peilstok volgens jullie een forse verbetering betekende. Belangrijkste nieuws was toen de komst van de hybride aandrijflijn uit onder meer de Lexus NX300h. De combinatie van een verbrandingsmotor, een elektromotor en een RAV4 bleek een hele prettige en leverde Toyota behalve extra klanten ook een dubbeltest-winnaar op.

Bron: autoweek.nl