Toyota strijdvaardig over kansen in Dakar

dakar-toyota-gazoo-racing-drivers-presentation-2016-nasser-al-attiyah-toyota-gazoo-racing

Toyota-duo Giniel de Villiers en Nasser Al-Attiyah zijn optimistisch over de winstkansen van het Japanse merk in de Dakar 2017, ondanks de stevige concurrentie van Peugeot.

Zowel Al-Attiyah als De Villiers stond vorig jaar op het podium, maar moesten tijdens de wedstrijd qua snelheid onderdoen voor het dominante Peugeot, dat negen van de twaalf etappes won. Door de komst van Al-Attiyah en Nani Roma (beide van X-Raid MINI), verbeteringen aan de Hilux en aangepaste reglementen hoopt Toyota een stuk sterker voor de dag te komen. “Ik ben er zeker van dat we meer gaan meespelen”, vertelt De Villiers aan Motorsport.com. “De wagen is duidelijk beter dan vorig jaar en Peugeot verliest een millimeter door de restrictor. Het zal een stuk dichter bij elkaar zitten en het wordt eerlijker. We hadden die regel vorig jaar al moeten hebben. Hopelijk wordt het spannend, dat is interessanter voor iedereen. Niet zoals vorig jaar, toen Peugeot te ver voorop lag.”

Giniel De Villiers, Toyota Gazoo Racing

De komst van tweevoudig winnaar Al-Attiyah is een opsteker voor Toyota. De Qatarees domineerde de FIA World Cup voor cross-country rally en klopte Carlos Sainz en de nieuwe Peugeot 3008DKR in de Rally van Marokko. “We hebben afgelopen jaar zes races gewonnen”, vertelt Al-Attiyah aan Motorsport.com. “Ik voel me goed met Toyota en de wagen is verbeterd. De reglementen waren vorig jaar anders, nu ben ik er zeker van dat het een eerlijkere wedstrijd wordt.”

“Met alle races die Nasser afgelopen jaar heeft gewonnen, ziet het er goed uit”, zegt De Villiers. “Het is goed om hem in het team te hebben en zijn prestaties tegen Sainz in Marokko zijn bemoedigend. Het team is sterk. Nasser is dit jaar de te kloppen man in de cross-country.”

#301 Toyota: Giniel de Villiers, Dirk Von Zitzewitz

Hoogtemeters

De Villiers denkt niet dat Toyota een voordeel zal hebben qua vermogen. Het Boliviaanse hooggebergte steekt daar een stokje voor. “De Peugeot is drie tot vier kilo lichter dan de Toyota”, aldus de Zuid-Afrikaan. “Zelfs als Toyota meer vermogen heeft, wat ik betwijfel, dan heb je de verhouding tussen vermogen en gewicht nog. Een lichtere wagen met hetzelfde vermogen zal beter accelereren. Vorig jaar werden we op grote hoogte doodgeknepen door Peugeot. We werden op minuten gereden. Ik zou meer vertrouwen hebben gehad als de race nooit boven de 2.000 meter was gegaan, maar we hebben nu drie dagen boven 3.500 meter, dat is lastig.”

Bron: motorsport.com