Toyota FT-86 specificaties zijn dik in orde

Meer details FT-86

Langzaamaan vindt de hele Toyota FT-86 brochure zijn weg naar het internet. Tenzij je Japans beheerst een lastig ding om informatie uit te halen. Het mooiste van allemaal? Ding weegt maar 1210kg.

Toyota boort hiermee echt weer een lang verlaten segment aan. Lang leve de lichte, kleine achterwielaandrijvers! De FT-86 is bijvoorbeeld 200kg lichter dan de 2 (duurdere) Hyundai Genesis Coupé en Nissan 370Z. De motor is daar (helaas) ook weer op aangepast. Zoals bekend: een turbo-loze 2.0 viercilinder boxer. Deze heeft precies 200pk bij 7000 toeren en 205Nm bij 6600 toeren.

Met het uitrustingsniveau kan het gewicht nog iets toenemen. De zwaarste, volledig aangeklede Toyota FT-86 met automaat weegt 1250kg.

De twee best vergelijkbare auto’s op dit moment zijn de Mazda MX5 en RX8. Eveneens licht en voorzien van een 2.0 viercilinder of 200pk wankel. Echter de een is een tweezits cabrio en de ander weegt weer meer en zuipt als een ketter. Volgens de boekjes heeft de Toyota plaats voor 4 en blijft de benzine-lust binnen de perken. De uitstraling meteen wat minder speels dan de kleine cabrio en waarschijnlijk is het leven met de Toyota net wat makkelijker dan met de exotische rotatiemotor.

Het verbruik van de Toyota FT-86 valt mij in ieder geval alleszins mee. De 1210kg instapper met 16 inch lichtmetaal (205/55) rijdt 1:13 (7,7l/100km). Een full-option met 17 (215/45) inch lichtmetaal, 6 speaker audiosysteem en climate control rijdt 1:12,4 (8,1l/100km). Beiden op de Japanse testcyclus. Verder lijk je de auto juist ook van zijn standaard uitrusting te kunnen ontdoen. Interessant voor tuners en circuit-verslaafden? Tegen een bescheiden prijsreductie krijg je 16 inch staal in plaats van aluminium en kan je speakers en airconditioning bijvoorbeeld achterwege laten.

Enkel topsnelheden, sprinttijden en prestaties blijft Toyota ons schuldig. En een officiële Nederlandse (in plaats van Japanse) prijs- en optielijst natuurlijk. Gokje: 35k euro nieuw? Net iets meer dan een MX5, net als in de VS. (bron: ft86club.com)