Special: Toyota AE86

AMSTERDAM –  Toyota laat met de GT86 zien dat het opnieuw de sportieve weg is ingeslagen. Lange tijd bleven sportieve modellen uit het gamma, maar met de komst van de GT86 maakt het merk die ‘bravere’ jaren weer helemaal goed. Overigens zijn die twee cijfers in de geschiedenis van Toyota vaker voorgekomen. Een terugblik op dat model.

In de ogen van kenners is ’86’ zelfs een legendarische cijfercombinatie. We hebben het natuurlijk over de Toyota Corolla AE86. Met de auto, die overigens net als de GT 86 over achterwielaandrijving beschikt, is het driften wereldwijd groot geworden.

TWEE VERSIES

Het begon allemaal in Japan, waar een paar enthausistelingen de fijne kneepjes van het driften onder de knie kregen. Vervolgens zette de trend zich voort in andere landen. Daarmee heeft de Toyota Corolla AE86 een legendarische status bereikt. De AE86 werd gelijktijdig met de lancering van de vijfde generatie Toyota Corolla gelanceerd. Groot verschil was echter dat de AE86 de enige versie was met achterwielaandrijving. De AE86 is van 1983 tot en met 1987 gebouwd. Van het model verschenen twee versies: de Trueno en de Levin. Het verschil van dit tweetal is het feit dat de Trueno klapkoplampen heeft en de Levin is voorzien van reguliere versies.

HACHI-ROKU

De cijfers 86 hebben in Japan uiteraard een andere betekenis. Zo wordt het model in het land hachi-roku genoemd. Hachi betekent acht en roku zes. E Voila: het getal 86 is gecreeërd.

bron en tekst: www.telegraaf.nl