Rijtest GT-86 (eerste review)

GT-86 2012 Toyota autoweek

Via autoweek.nl > Toyota wil weer ‘Fun to Drive’ worden en onderstreept dat zeer bemoedigend met de GT 86, een 2+2 sportwagen met achterwielaandrijving en een 200 pk 2,0-liter boxermotor. De auto is gezamenlijk met Subaru ontwikkeld en komt onder de naam BRZ bij Subaru-dealers te staan. Een beperkt aantal journalisten mocht meteen na de persdag van de Tokyo Motorshow met de GT 86 rijden op Sodegaura, een ‘forest racetrack’ in de buurt.

In de open lucht is de GT 86 een prima uitziende auto, die zelfs herinneringen aan de Supra oproept, als je hem met de bijna dak-hoge spoiler hebt besteld. De zitpositie is dik in orde, met lekkere kuipen, en stuurwiel en (zes)versnellingspook zijn precies zo geplaatst als het een sportauto betaamt. Start de motor en je hoort die karakteristieke boxer-sound, niet zo bruut als in een dikke Impreza, maar wel zeer herkenbaar en inspirerend. Dankzij de platte bouw ligt het zwaartepunt van de GT 86 nog lager dan van een Cayman en dat merk je aan het feit dat de nieuwe Toyota heel mooi instuurt en neutraal ligt. Met zijn 200 pk is hij niet supersnel, maar de kracht van de GT 86 zit hem in zijn uitstekende wegligging – het is geen Autobahn Brenner maar wel een lekkere stuurauto voor bochtige wegen. De GT 86 geeft veel vertrouwen, heeft weinig last van onderstuur en laat zich desgewenst mooi voorspelbaar in overstuur brengen. Zijn kwaliteiten komen niet van brede banden en allerlei elektronica, maar van een mooi uitgebalanceerd chassis. Wat dat betreft, doet hij aan de auto’s van Lotus denken. Het lijkt erop dat Toyota de betaalbare sportcoupé met de GT 86 veel beter gestalte heeft gegeven dan bijvoorbeeld VW met zijn nieuwe Scirocco. Hij wordt helaas wel wat duurder: tussen de 45 en 50 mille. Maar daar krijg je dan wel een unieke motor, achterwielaandrijving en een chassis voor dat speciaal voor deze auto is ontwikkeld.

Bron en tekst : autoweek.nl