Proace: net zo betrouwbaar als elke andere Toyota

toyota-proace-topper

De Toyota Proace is sinds kort leverbaar. Hoera! Deze nieuwe bedrijfswagen is het resultaat van een samenwerking met PSA (Peugeot en Citroën). Dat roept bij sommigen vragen op. Want biedt de Proace dan wel échte Toyota kwaliteit? Ja zeker! Geen enkel exemplaar verlaat de fabriekshal zonder dat we hier absoluut zeker van zijn.

Bedrijfswagens worden gedurende het productieproces gecontroleerd. Dat gebeurt ook bij de Proace. Wanneer de bedrijfswagen vervolgens van de band loopt, vindt de eindcontrole plaats. Echter, hierin verschilt Toyota met veel andere merken. Want waar andere merken bijvoorbeeld één op de vijf auto’s controleert, checkt Toyota élk exemplaar van de Proace . Een 100%-controle dus, die ervoor zorgt dat elke Proace de kwaliteit biedt die je van een Toyota mag verwachten.

Uitgebreid gecontroleerd
Technisch is de Proace gelijk aan zijn Franse versies, maar ook hier geldt dat elk exemplaar uitgebreid door Toyota technici gecontroleerd wordt. We willen immers dat de Proace net zo betrouwbaar is als elke andere Toyota. En ja, dat kost extra tijd. Maar die betaalt zich dubbel en dwars terug op het moment dat degene die de Proace aanschaft 100% tevreden over zijn bedrijfswagen is. Ook als de Proace er al vijf jaar dienst op heeft zitten.

Toyota_PROACE - Toyota-blog.nlMeer garantie
De Toyota Proace is verkrijgbaar vanaf 17.570 euro. Dat is inclusief Vehicle Stability Control (VSC), led-dagrijverlichting en mistlampen vóór, zaken die de Franse versies ontberen. Oh, en bij Toyota krijg je meer garantie, maar liefst drie jaar (met een maximum van 100.000 kilometer). We zijn er immers zeker van dat de Proace net zo betrouwbaar is als bijvoorbeeld een Auris. Dankzij de 100%-controle.

Europese markt
Waarom bouwt Toyota niet zijn eigen bedrijfswagens? Die vraag horen we wel vaker. Het antwoord is eenvoudig: kosten! De eisen die Europeanen stellen aan bedrijfswagens als de Proace wijken namelijk nogal af van de internationale standaard. Onze ‘bussen’ zijn namelijk een stuk groter dan ze in Azië, Afrika, Oceanië en Zuid-Amerika wenselijk vinden – maar weer een stuk kleiner dan wat de Noord-Amerikaan van zijn bedrijfswagen verwacht. Een bedrijfsauto speciaal voor de o-zo competitieve Europese markt ontwikkelen zou relatief duur zijn – en daarmee onze Proace onevenredig duur maken.

Invoegen
De Proace zoals ‘ie nu bij de dealer staat, is een overbruggingsmodel. We zijn aan het ‘invoegen’; samen met PSA ontwikkelen we op dit moment een nieuw model, zoals we bijvoorbeeld ook de Aygo, C1 en 107 samen hebben ontwikkeld. Nog even geduld dus. Maar tot die tijd: een PROACE mag echt ons Toyota-label dragen!