Autotest – Toyota Proace: De bus voor klussende vaders

Stel: in het weekend klus je veel, je hebt een gezinnetje én je wilt een rijk uitgeruste, lekker rijdende auto. Dat klinkt wellicht als een onmogelijke combinatie. Met een dubbele cabine, 2.0 dieselmotor met 130 kW (177 pk) en vol in de opties heeft de Toyota Proace alle ingrediënten in huis voor een geslaagd recept. Family time.

Twee werelden samen

De Toyota Proace kennen we al een tijdje: samen met zijn broertjes Peugeot Expert (of personenbus Traveller) en Citroën Jumpy verscheen hij begin vorig jaar op de weg. Nu introduceert Toyota de meest rijk aangeklede versie voor de bus met dubbele cabine. Het resultaat is een ruim vijf meter lange combinatie die de luxe van een personenauto en ruimte van een bestelbus biedt.

Bijzonder: achterbank in zijn geheel uitneembaar

Voorin de cabine plaatste Toyota twee rijen aan zitplaatsen. Twee losse voorstoelen met opklapbare armsteunen, achterin een bank die verschuifbaar is en waarvan de rugleuning (in twee delen) verstelbaar is. De bank is trouwens ook uitneembaar en dat is beslist niet bij alle bussen met dubbele cabine mogelijk. De grote achterklep geeft toegang tot een ruimte van 4 kubieke meter met een laadvermogen van 1.220 kg. Zo neem je met gemak vier passagiers mee naar de woonboulevard en scoor je een nieuwe inrichting die gelijk mee naar huis kan.

Toyota mikt met deze rijk aangeklede dubbele cabine versie op kleine zelfstandigen. Dat zijn ondernemers met een klein bedrijf en zelfstandigen zonder personeel, kortweg de zzp’ers. Kopers die de Proace door de weeks gebruiken voor het werk, bijvoorbeeld in de installatie- en servicesector. En die in het weekeinde privé met een fatsoenlijke en vooral multi-inzetbare auto voor de dag willen komen. Voor uitstapjes met het gezin of voor het trekken van een boot- of paardentrailer. Want dat kan hij ook prima. Er mag tot aan 2.500 kg aan de trekhaak.

Dynamic

Binnenin het bakbeest vinden we veel (standaard) opties. Passagiers op de achterbank kunnen van de buitenwereld genieten door het fraaie panoramische dak. Middenop het dashboard pronkt een touchscreen met DAB+ radio, navigatie en de beelden van de achteruitrijcamera. Deze biedt zowel van achter als van boven beelden van het object waar je op afstevent. De meeste systemen zijn met spraakbesturing te bedienen. Dit werkt direct en adequaat. Met een flinke herfststorm wil de radio alleen wel eens storen en duurt het even voordat hij de zender terugvindt.

Stoer

Toyota monteert 17-inch lichtmetaal onder de auto. Onderdelen zoals de handgrepen en spiegelkappen zijn verchroomd. De mistlampen vóór en geblindeerde achterramen geven de Proace een stoer uiterlijk. Het openen van de deuren kan met de sleutel in de zak door keyless entry en starten kan door enkel de grote startknop in te drukken.

 

Stil

Als je onderweg bent met de Proace merk je in eerste instantie niet dat je het stuur van een bestelbus van dik vijf meter in handen hebt. Pas bij het inparkeren of als je in de binnenspiegel het einde van de auto zoekt, besef je dat je zo’n grote constructie bestuurt. Het weggedrag zelf voelt als dat van een personenauto en maakt van de Proace een fijne reisauto. Het onderstel is zacht geveerd en biedt veel comfort. Dit dankt de Toyota aan de onafhankelijke achterwielophanging. Die zorgt voor meer rust en balans bij een hobbelig wegdek.

 

Opvallend goed zicht rondom

Opvallend is dat de bestelbus enorm stil is. Ook met hoge snelheden blijft een conversatie goed verstaanbaar. Het zicht rondom is daarnaast geweldig. De achterbak is voorzien van ‘gewone’ ramen en tussen de voor- en achtercabine bevindt zich ook een groot glazen tussenschot. Hierdoor heb je in alle situaties goed zicht van wat er rondom de auto gebeurt.

Sprintje trekken

Toyota levert de 177 pk sterke 2,0-liter dieselmotor standaard met een zestraps automaat. Een fijne bak met een draaiknop om de gewenste rijmodus te selecteren. Zelf schakelen kan ook door heuse schakelflippers achter het stuur. Dit zijn grote peddels waarmee je snel (en leuk!) kan schakelen voor een meer betrokken rijgevoel. Enige nadeel bij de automaat is dat het stop/-startsysteem vaak te veel naar bevestiging zoekt of je echt wilt stilstaan. Vaak geeft hij bij stilstand nog een klein duwtje voordat het systeem de motor uitzet. De 177 pk sterke diesel die wij reden, de krachtigste, is een fijne en koppelrijke motor met trekkracht bij lage toeren. Dat zorgt ervoor dat je altijd als één van de eerste weg bent. Mét een bus!

Lange garantie en lange onderhoudsinterval

De Toyota Proace Dynamic met 2.0 dieselmotor is er vanaf 58.823 euro. Dit is inclusief 21.928 euro aan BPM en BTW. Voor een ZZP’er staat er een Proace Dynamic vanaf 36.895 euro voor de deur.  Voor dat geld krijg je een bestelbus die niet als een bestelbus voelt. Je krijgt een auto die volhangt met alle luxe die je kunt wensen en nodig hebt. En met drie jaar garantie plus maar eens in de twee jaar of om de 40.000 kilometer een onderhoudsbeurt. Door het fijne rijgedrag is het een goede reisgenoot en laad je eindeloos veel spullen in door de gigantische achterbak. Wat wil je nog meer?

Bron: autorai.nl