Wat is nu hybride? Toyota geeft antwoord

Toyota Hybrid

Via blog.toyota.nl > Het woord hybride doet het tegenwoordig lekker in de showroom. Het klinkt groen, duurzaam, zuinig, schoon en ruikt zelfs naar 14% bijtelling en een vrijstelling van de BPM en wegenbelasting. Kortom: daar zijn we als Nederlanders wel voor te porren. Steeds meer merken komen daarom met een ‘hybride’ model: niet zelden een ‘Micro-Hybride’.

Werking Full Hybrid Drive in Toyota Prius

De vraag is echter wanneer is een hybride auto ‘hybride’ is. Nou, dat is volgens de geleerden pas het geval als verschillende krachtbronnen een auto aandrijven. En daarmee wordt in een klap duidelijk dat Micro-Hybide auto’s geen echte hybride auto’s zijn. Ze hebben namelijk alleen Stop & Start techniek aan boord, al dan niet in combinatie met een regeneratief remsysteem. Elektrisch rijden? Dat is écht uitgesloten. De techniek zet hooguit de motor uit als je voor een rood verkeerslicht moet wachten. ‘Micro Hybrid’ is dus vooral een slimme marketing kreet.

Dan heb je ‘Mild Hybrid’ auto’s. Mild Hybrids hebben een kleine elektromotor die de benzinemotor assisteert. De fabrikant-bedenker van deze aandrijflijn noemde de techniek niet voor niets lange tijd Integrated Motor Assist (IMA). Als je snelheid laag én héél constant is, kun je er over een korte afstand wel elektrisch mee rijden. Elektrisch wegrijden of versnellen is echter uitgesloten. Daarvoor is de elektromotor (van soms maar 14 pk) niet krachtig genoeg. De elektromotor wordt trouwens gevoed door batterijen, die automatisch worden geladen tijdens het rijden en bij het remmen. De meeste hybride auto’s die op dit moment op de markt zijn, zijn Mild Hybrids.

Toyota (Prius en Auris) en Lexus (CT, GS, RX, en LS) bouwen echter alleen Full Hybrid auto’s. Een Full Hybrid kan wél volledig elektrisch – en dus zonder benzine te verbruiken – rijden. De twee elektromotoren van de Prius en Auris zijn goed voor 82 pk. Dus optrekken bij het verkeerslicht? In de file? Beetje gas erbij? Stilletjes de straat uit? Het kost in een Full Hybrid geen druppel brandstof. Zo lang er energie in de batterij zit natuurlijk. De Full Hybrid techniek is dan ook de meest zuinige en schoonste hybride techniek. En het opladen van de batterij gebeurt vanzelf. Door te rijden en te remmen.

Full Hybrid Motor Elektromotor Transmissie

En het mooie is: de Full Hybrids van Toyota (en Lexus) zijn niet duurder dan Mild Hybrids die de concurrentie aanbiedt. Maar wel zuiniger, schoner en beter doorontwikkeld. Maar ja, wij hebben dan ook een enorme voorsprong. De eerste Prius kwam alweer in 1997 op de markt!

Tekst en bron: blog.toyota.nl