Toyota Prius Plug-in Hybrid: meest geavanceerde Prius ooit

Nieuwe Prius plug in Nederland officeel

Na 200 miljoen (praktijk) testkilometers maakt de Prius Plug-in Hybrid op de IAA in Frankfurt zijn werelddebuut. Deze meest geavanceerde Prius ooit komt volgend jaar op de markt en heeft géén bijtelling, weegt slechts 50 kilo meer dan een normale Prius en kan worden opgeladen aan het stopcontact. Reken op een ECE-verbruik van 2,1 l/100km*, een CO2-uitstoot van 49 gr/km* en een volledig elektrische range van 23 kilometer. De precieze prijs wordt later bekend gemaakt, maar blijft onder de 40.000 euro.


Na 2,2 miljoen verkochte Prii – waarvan al ruim een miljoen van het huidige model, introduceert Toyota de Prius Plug-in Hybrid. Het is de volgende stap in de verwezenlijking van Toyota’s ambitie om een volledig duurzame, betaalbare auto te bouwen.
De Prius Plug-in Hybrid biedt als enige auto in het plug-in segment plaats aan 5 volwassenen en – dankzij de volledig functionele 441 liter grote laadruimte – hun bagage. Doordat de achterbank in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt, is bovendien het interieur flexibel.
Compacte batterij verborgen onder de laadvloer
Om de auto voor de consument bereikbaar te houden, tref je in de Prius Plug-in een compacte (en daarmee betaalbare) batterij aan. Die van de Prius Plug-in zit namelijk keurig verborgen onder de laadvloer in de kofferbak. Opgeladen heeft dit lithium-ion pakket voldoende energie voor een rit van 23 kilometer zonder uitstoot. Voor de meeste Nederlanders is die range meer dan voldoende. Een gemiddelde autorit in ons land gaat namelijk 17 kilometer ver. Reikt de tocht toch verder, dan neemt de bekende, zeer zuinige Full Hybrid aandrijflijn het werk over.
Kiezen voor volledig elektrisch, Full Hybrid of een combinatie
De bestuurder van de Prius Plug-in Hybrid kan met een knop kiezen hoe hij wil dat zijn auto rijdt. Hij heeft de keuze uit drie modi: Full Hybrid, EV of EC-City. In de Full Hybrid (HV) modus rijdt de Prius Plug-in Hybrid als een ‘normale’ Prius: volledig elektrisch, gebruikmakend van de benzinemotor of een combinatie daarvan. Wordt de Prius Plug-in Hybrid gereden in de EV-stand, dan rijdt de auto volledig elektrisch tot de batterij leeg is of de auto harder gaat dan 85 km/u. Is de EV-City modus geselecteerd, dan zal de auto volledig elektrisch rijden, tenzij bovengemiddeld hard wordt geaccelereerd. In dat geval springt de benzinemotor ter ondersteuning bij.
Prius op gewicht gebleven De Prius Plug-in weegt slechts 1.420 kilo. Dat is 50 kilo meer dan de normale Prius. Het model is daarmee even zwaar als de benzine- en diesel concurrentie. Het Persinfo: Toyota Prius Plug-in Hybrid: meest geavanceerde Prius ooit6 september 2011Blz: 2 gewicht van de batterij van de Prius Plug-in Hybrid komt uit op 80 kilo, zo’n 40 kilo meer als de batterij van de normale Prius. De output steeg van 1,3 kWh naar 4,4 kWh.
Het systeemvermogen van de Prius Plug-in Hybrid bleef 100kW (136pk), goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
Standaard Premium geluid met Toyota Touch en JBL GreenEdge

De Toyota Plug-in Hybrid wordt standaard uitgerust met het multimedia systeem Toyota Touch, veelal voorzien van het navigatiesysteem: Toyota Touch & Go. Via een groot 7” beeldscherm kan onder meer navigatie (met onder meer geldende snelheidslimieten) en een aangesloten iPod of iPhone (inclusief coverart) worden bediend. In luxere uitvoeringen komen daar nog zaken als SMS, digitale audio en internetdiensten bij. Het geluid komt uit de speakers van het speciaal ontwikkelde JBL GreenEdge Premium Sound System, dat aan het Toyota Touch (& Go) systeem is gekoppeld. Het systeem vraagt tot maar liefst 50% minder energie nodig dan het reguliere incar audio systemen en is 66% kleiner en lichter.

* Voorlopige cijfers. Homologatie moet nog plaatsvinden.

 

Bron: toyota pers info