Toyota Prius : Goedkoop en comfortabel autorijden is nog mogelijk.

all Prius models

De Toyota Prius is een tot nu toe ongeëvenaarde middenklasse hybride auto, die er voor zorgt dat autorijden niet duur hoeft te zijn. Het feit dat de Toyota Prius wegenbelastingvrij is, gecombineerd met zijn zuinigheid en lage onderhoudskosten, kan maandelijks veel geld besparen en het is ook nog eens goed voor het milieu.

Toyota Prius.

Relatief goedkoop autorijden is best nog wel mogelijk. Er zijn talloze kleine stadsautootjes, die weinig brandstof verbruiken en tevens vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Op zich helemaal niks mis mee, maar de echte kilometervreter en degene die dagelijks langere afstanden rijdt, wil toch wel iets meer dan gemiddeld comfort en de nodige ruimte om met het gezin op vakantie te kunnen gaan envan alles en nog wat mee te kunnen nemen.
Voor deze categorie autorijders is de Toyota Prius hybride een uitstekende keus. Nu zal echt niet iedereen gecharmeerd zijn van zijn eigenzinnige en gestroomlijnde vormgeving, maar eigenlijk is dat niet iets om je druk over te maken; zo gauw je instapt en het eigentijdse, strakke en toch warme interieur aanschouwt,  ben je gelijk verkocht.

De techniek.

De Toyota Prius, een zgn. hybride- auto, beschikt over zowel een benzine- als een elektromotor. Als naadloze overgang naar een ras naderend elektrische autotijdperk is de hybride auto een echte openbaring. Een benzinemotor is op zich een stuk zuiniger bij constant dan bij wisselend toerental. Een elektromotor daarentegen is zeer efficiënt bij wisselende toerentallen en minder geschikt voor lange afstanden en hoge snelheden op autosnelwegen, gezien de capaciteit van de hedendaagse accu’s.


Het vernuftige van dit systeem is dat in situaties die normaal veel brandstof kosten, zoals optrekken en stationair draaien, de benzinemotor niet aan bod komt. De elektromotor zorgt voor geluidloos en soepel optrekken en schakelt boven de 50 km/h automatisch en haast onmerkbaar over naar de benzinemotor.
Degene die een stadsritje van een paar kilometers geheel elektrisch af wil leggen dient daartoe alleen zijn rechter voet in bedwang te houden en de snelheid te beperken tot beneden de 50 km/h.

De elektromotor wordt tijdens het rijden op benzine weer opgeladen. Dit gebeurt ondermeer tijdens het rijden en tijdens het afremmen. Tijdens normaal veel brandstof kostende situaties als file- of stadsrijden  is er dan ook sprake van een spectaculair gunstig brandstofverbruik.

De Toyota Prius is verder voorzien van een traploze automatische versnelling, die door zijn soepele karakter nog bijdraagt tot de toch al comfortabele rijeigenschappen. De automaat is van het type CVT 
(Continu Variabele Transmissie), in 1958 geïntroduceerd door autofabrikant DAF. Door de geavanceerde techniek mbv stalen banden is de interne wrijving minimaal en daardoor is een auto met dit systeem minstens zo zuinig als een auto met een schakelbak.

De Toyota Prius heeft veel onderhoudsvrije componenten en beschikt niet over een startmotor, een dynamo, kopppeling en een distributieriem; allemaal onderdelen die min of meer kwetsbaar en onderhoudsgevoelig zijn. Ook de remblokken gaan veel langer mee dan bij “normale” auto”s, wel tot 200.000 km, aangezien de remenergie wordt teruggewonnen.

Brandstofverbruik.

Voor de meest gangbare versie met de 1.5 ltr. motor, geeft de fabrikant een gemiddeld verbruik aan van 4,3 ltr per 100 km. Omgerekend betekent dit, dat er met één liter benzine gemiddeld zo’n 23 kilometer zou kunnen worden gereden.
Net als bij praktisch alle auto’s, zijn deze theoretische verbruikscijfers in de praktijk vrijwel niet te halen.
De Toyota Prius komt echter qua verbruikscijfers wel heel dicht in de buurt van de opgegeven cijfers.
Uiteraard heeft de rijstijl grote invloed op het verbruik, maar de vele gebruikerservaringen en testen laten resultaten zien die opzienbarend zijn. Zelfs heel stevige rijders lukt het niet om boven de 1 : 18 te komen , terwijl de mensen met een fluwelen voet vaak tussen de 1 : 20 en 1: 23 terecht komen. Een rustig ritje op binnenwegen leidt menigmaal tot een verbruik van minimaal 1 : 30. Als men zich op de autosnelwegen een beetje houdt aan het maximum van 120 km/h, dan zijn gemiddelden van minimaal 1 : 20 goed haalbaar.

En wonder boven wonder zijn de constructeurs van Toyota er zelfs in geslaagd om vanaf 2009 een 1.8 liter Prius- versie op de markt te brengen, die de ongelofelijke gemiddelde verbruikscijfers van 4,0 ltr. per 100 km belooft. Een zwaardere, snellere en sterkere motor en toch zuiniger, een prestatie van formaat. Uit de talrijke ervaringscijfers echter ontstaat het beeld dat het praktijkverbruik van de 1.8- versie overeenkomt met dat van het 1.5 – type.

De types.

In het jaar 2000 zijn de eerste hybrides van Toyota op de markt verschenen; een wat oubollige auto qua uiterlijk, maar wel zeer zuinig en betrouwbaar.

Eind 2003 werd de opvolger gelanceerd, de Prius II met zijn meer gestroomlijnde vormgeving , beter uitrustingsniveau, verbeterde prestaties en gelijkblijvende zuinigheid. Van deze Prius werden drie uitvoeringen op de markt gebracht, de THSD Comfort, de THSD Tech Edition en de THSD Business. De laatste nieuwprijzen van 2009 waren resp. € 24.990,- , €28.750,- en €29.150,-.

In 2006 werden deze types iets aangepast qua uiterlijk en uitrusting, waarbij de prijzen licht omhoog gingen. In 2009 is de 1.8 versie uitgebracht ; naast een iets ander uiterlijk is deze versie ook iets groter en nog beter uitgerust met van alles en nog wat voor de verwende rijder. Er zijn maar liefst 14 uitvoeringen verkrijgbaar, o.a. enkele met een elektrisch schuifdak met zonnepanelen. De prijzen van de diverse uitvoeringen variëren van € 25.990,- tot € 36.440,-.

Betrouwbaarheid.

Toyota staat al jaren bekend om de betrouwbaarheid van zijn auto’s. De Prius vormt daarop geen uitzondering.Er zijn inmiddels ruim drie miljoen Priussen verkocht en sinds de invoering zijn er geen batterijen vervangen omdat ze versleten waren. Ze kunnen in principe een leven lang mee. De Prius heeft drie jaar overall- garantie ( tot 100.00 km) en maar liefst acht jaar (tot 160.00 km) op het Full Hybrid Systeem ( incl. batterij). Naast alle andere betrouwbaarheidsprijzen kwam de Duitse TUV tot de conclusie dat de Prius de meest betrouwbare auto is met gemiddeld 2,5x minder storingen en defecten dan andere auto’s. En dat de motor heel lang meegaat, blijkt wel uit het feit dat Australische taxi’s wel tot 600.000 km gereden hebben.

Aanschafprijzen.

De aanschafprijzen van een nieuwe Prius zijn, gelet op kwaliteit, uitrusting en gebruiksmogelijkheden alleszins redelijk te noemen. Voor degene die een occasion zoekt, zijn er volop mogelijkheden . Alleen al op een verkoopsite als GASPEDAAL.NL staan al ruim 3000 stuks te koop, al vanaf ruim €3000,- (eerste model) en vanaf € 6000,- voor de Prius II vanaf 2004. 

Conclusie.

De Toyota Prius is een echte topper gelet op betrouwbaarheid, zuinigheid en rijeigenschappen. Uw maandelijkse lasten voor  het autorijden  kunnen fors omlaag gebracht worden.
Stel u heeft nu een middenklasse met een gemiddeld benzineverbruik van 1 : 10 en een wegenbelastingtarief van € 60,- per maand. Bij een  jaarlijkse kilometrage van 10.000 km scheelt dat jaarlijks 500 liter benzine à € 1,80 = € 900,-  en  12 x 60,- = € 720,-. Totaal scheelt dit ruim €1600,- per jaar, oftewel  ruim €130,- per maand.

Bron en tekst: xead.nl