TCO hybride lager dan diesel

Prius 2 hoge restwaarde

Bij Toyota, zo’n beetje de uitvinder van de (succesvolle) hybride, heeft men een (onafhankelijk) onderzoek laten doen naar feiten en fabels van de hybride. Want er zijn nogal wat hardnekkige misverstanden over hybride technologie.

Het rapport feiten en fabels Full Hybrid Technologie zal voor velen een eyeopener zijn. Het is zeker geen glimmend folderwerk met ronkende volzinnen die de diverse hybridemodellen van Toyota en Lexus moeten aanprijzen. Weliswaar is het onderzoek geïnitieerd door Toyota, maar de (technische) informatie is afkomstig van meerdere onafhankelijke bronnen.

Total cost of ownership

Neem de analyse van de Total cost of ownership. Die is deels gebaseerd op de afschrijving gebruikt door Autotelex, de benchmark in de markt als het gaat om waardebepalingen. Voor het brandstofverbruik worden niet de fabrieksgegevens van Toyota gebruikt, maar die van Travelcard en TNO op basis van werkelijk gebruik dus.

Wat blijkt uit deze berekeningen? Uitgaande van een looptijd van 4 jaar en 30.000 km per jaar kan het verschil in TCO met bijvoorbeeld een Ford Mondeo diesel (2.0 TDCI) oplopen tot 17.000 euro in het voordeel van een full hybride Prius of Auris. Vergeleken met een diesel VW Golf is het verschil nog altijd ruim 5.500 euro. Ook de benzineconcurrenten zijn niet opgewassen tegen de hybrides.

1800 euro

Uiteraard weerlegt Toyota met klem de aanwezige scepsis in de markt over de restwaardeontwikkeling. Consumenten zouden bijvoorbeeld angstig zijn over de levensduur van de accu. Volgens Toyota gaat die een autoleven lang mee; de vervangingsratio is minder dan één promille. De eerste Priussen met 250.000 kilometer op de teller, rijden inmiddels rond. “En gaat die onverhoopt stuk, dan kost een nieuwe batterij, inclusief montage 1800 euro”, aldus de woordvoerder van Toyota importeur Louwman & Parqui.

Het noemen van de prijs moet meteen dat andere vooroordeel uit de weg ruimen, hoopt Toyota. In de volksmond heet dat accupakket enorm duur te zijn. Maar dat valt dus wel mee. “Net als het gewicht van de accu’s: een normale accu weegt ongeveer 20 kilo, de hybridebatterij van de Prius weegt 38 kilo”, aldus een woordvoerder van Toyota.

Garantiekosten

De afgelopen 3 jaar heeft Toyota zo’n 3 miljoen Full Hybrid modellen verkocht. Men heeft de garantiekosten onlangs afgezet tegen een ‘gewone’ Toyota Corolla. Die kosten van de hybrides blijken aanzienlijk lager; het eerste jaar zelfs 40% en het derde jaar nog zo’n 10%. In Duitsland heeft de TÜV de Prius eind vorig jaar uitgeroepen tot meest probleemloze auto in zijn segment. Dat zijn zaken die uiteindelijk ook voor de occasionkoper van belang zijn, meent men bij Toyota.

“Daarbij kiest de gebuikte autokoper ook steeds vaker voor zuinige auto’s. Tel daarbij op de vrijstelling van de wegenbelasting, die ook geldt voor een tweedehands Prius, en de auto zal alleen maar populairder worden. Overigens blijkt uit de statistieken van Autotaxatie.net dat de statijd van een Prius bij de dealer veel lager is dan de gemiddelde statijd”, aldus de woordvoerder.

Teveel Priussen?

Wat dat laatste betreft: ook VWE constateerde eind vorig jaar dat hybrides in november 2010 gemiddeld 60 dagen bij een autobedrijf staan voor verkoop. Benzineauto’s bleven in dezelfde maand gemiddeld 77 dagen staan, dieselauto’s 80 en LPG-auto’s 85. Die stadagen zijn volgens de nieuwste statistieken uit maart overigens wel wat gedaald voor de meeste merken, bij Toyota bleven ze hetzelfde.

Vooralsnog maakt men zich dus geen zorgen bij Toyota. De huidige restwaarde is zelfs hoger dan verwacht, zo stelt men. De nadelen (geen trekhaak, diversiteit model) wegen op tegen voordelen (fiscaal, verbruik) waardoor de restwaardeontwikkeling vergelijkbaar wordt met andere populaire leaseauto’s. En wat volume betreft? Komen er niet teveel Priussen op de markt? “Het aangeboden volume Prius 2 wordt vergelijkbaar met het aanbod van de VW Golf. Ofwel ongeveer 4 % van het volume. Daar is volgens de importeur niets mis mee.

Bron: autoleasewereld.nl