Startsein Maurits van Oranje R&D-project Toyota Plug-in Hybrid

Prius_plugin_Prins Mauritz

Als voorzitter van het Formule E-Team heeft Maurits van Oranje vanmiddag op de Autosalon van Parijs samen met Pieter van der Velden – Algemeen Directeur Toyota importeur Louwman & Parqui B.V. – het officiële startsein gegeven voor een 3 jaar durende praktijktest met Concept Plug-in Hybrid Vehicles (PHV’s).

In Nederland gaan 11 Concept PHV’s de weg op. De partners in dit onderzoekproject zijn: Van Gansewinkel, Stedin, Eneco, Roteb Lease, Rijkswaterstaat en TNT. Doel van het onderzoekstraject is om te leren of in de praktijk het gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten aansluiten bij de verwachtingen en wensen van gebruikers. Wereldwijd test Toyota 600 Concept PHV’s.

Maurits van Oranje: “In de transitie naar toekomstige duurzame mobiliteit, zie ik voor de plug-in hybride technologie een grote toepassing bij een breed publiek. Het is een uiterst belangrijke vervolgstap op weg naar de zero emission auto. Dat Toyota nu al met zo’n groot wereldomvattend onderzoek start, geeft uiteenlopende disciplines de kansen om ervaring op te doen met deze voor het transitieproces zo belangrijke technologie.”

Het Formule E-Team is ingesteld door de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat om betaalbaar en betrouwbaar elektrisch rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk te maken. In het Formule E-Team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen onder voorzitterschap van Maurits van Oranje.

De Concept PHV’s hebben de Toyota Prius als basis. Het verschil tussen de gewone Prius en de Concept PHV is dat de Concept PHV een lithium-ion-batterij aan boord heeft waarmee hij met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur tot 20 kilometer ver volledig elektrisch kan rijden. Eenmaal opgeladen – en dat duurt aan elk normaal 220/230 Volt stopcontact maximaal 90 minuten – kan de bestuurder zo’n 20 kilometer volledig elektrisch (en dus emissieloos) rijden. Is de batterij leeg of rijdt de bestuurder sneller dan circa 100 kilometer per uur, dan rijdt de auto als elke normale Full Hybrid auto.

Plug-in Hybrid combineert voordelen Full Hybrid met die van elektrische auto

De Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) combineert daarmee de voordelen van de 100% elektrische auto met die van een normale Full Hybrid, zoals de Prius en de recentelijk geïntroduceerde Auris Hybrid. Dat betekent dat de bestuurder niet alleen in de stad, maar ook op buitenwegen en snelwegen volledig elektrisch kan rijden. De Concept PHV heeft een gangbare actieradius, een normaal snelheidbereik, een qua omvang en gewicht gering accupakket en een korte oplaadtijd.

Aan het proefproject nemen Rijkswaterstaat (ministerie van Verkeer en Waterstaat), netbeheerder Stedin, afvaldienstverlener Van Gansewinkel, postbedrijf TNT, vervoerder Roteb en energiemaatschappij Eneco deel. Verder heeft Toyota distributeur Louwman & Parqui B.V. een exemplaar in haar bezit.

Voor meeste woon-werkverkeerritten: 100% emissieloos

De Toyota Concept Plug-in Hybrid is geschikt voor het meeste woon-werkverkeer in Nederland. Het CBS heeft namelijk berekend dat 69% van de Nederlandse werknemers binnen 18 kilometer van hun werk woont. Wanneer het rijden van langere afstanden gewenst is, functioneert de auto als een ‘normale’ Prius. De Concept Plug-in Hybrid kent een CO2-uitstoot van 59 g/km.

Bron: www.toyota.nl