Prius Plug-in volgens Toyota

Prius Plug-in 2012 lancering

Niemand kan nog om het succes van de Full Hybrid Auris en Prius heen; ze zijn schoon en zuinig en koppelen dat aan prima prestaties. Na 2,8 miljoen wereldwijd verkochte Full Hybrids onderzoekt Toyota de volgende stap naar een emissieloze auto: de Plug-in Hybrid Vehicle, vaak PHV genoemd. De PHV is net als de Prius (waarop hij gebaseerd is) een Full Hybrid auto, maar beschikt over een moderne lithium-ion batterij, waarmee langer volledig elektrisch kan worden gereden dan bij de huidige Full Hybrid Toyota. Hierdoor kent hij een nog lagere CO2 uitstoot.

PHV: nog lagere emissies, normale actieradius
De Full Hybrid en de PHV hebben een batterijpakket plus een benzine- en een elektromotor. Die van de Full Hybrid is beperkt qua omvang: zo’n 3 schoenendozen groot. Opladen gebeurt tijdens rijden en remmen. Er komt geen stekker aan te pas. De lithium-ion batterij van de PHV is groter, past nog altijd onder de laadvloer en kan via een normaal stopcontact in circa 1,5 uur worden opgeladen. Is de batterij leeg? Dan functioneert de auto als Full Hybrid Prius. Schoon en zuinig, maar bovendien met een traditionele actieradius.

Batterij
De lithium-ion batterij stelt de PHV in staat om zo’n 20 km volledig elektrisch te rijden. Zonder emissies, tot snelheden van 100 km/h. Zo’n afstand lijkt niet veel, maar voor 69% van de Nederlanders is dat genoeg voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. En het leeuwendeel van de Nederlandse autoritjes bedraagt minder dan 7 km. Een heel veel grotere batterij lijkt dus niet nodig. En dat is mooi nieuws, want batterijen waarmee je 100% elektrisch een traditionele actieradius kunt behalen zijn vooralsnog duur, zwaar en omvangrijk.

Onderzoek in volle gang
Inmiddels rijden de eerste 600 concept PHV’s al rond, waarvan 11 in Nederland. Ze worden wereldwijd door Toyota ingezet om te kijken wat de geselecteerde gebruikers (overheid en bedrijfsleven) vinden van het gebruiksgemak, bereik, kosten en techniek. De ervaringen die Toyota van de berijders krijgt – en die zijn heel positief –  worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van de PHV die in 2012 in productie gaat.

Bron: toyota.nl