Nieuwe Toyota Prius fors schoner dan voorganger

Toyota+Prius_S0V0982

De nieuwe generatie Toyota Prius is flink zuiniger en schoner dan zijn voorganger. Het verbruik van de vijfdeurs hybridehatchback daalt tot 3,0 l/100 km. De CO2-uitstoot zakt met bijna 20 g/km tot 70 g/km. De winst is te danken aan een compleet herziene aandrijflijn en de nieuwe platformarchitectuur TNGA.

De Prius is het eerste model dat gebruik maakt van de Toyota New Global Architecture. In de toekomst zullen alle types voor de B-, C- en D-segmenten op de TNGA-structuur gebaseerd zijn, wat betekent dat over vijf jaar vijftig procent van alle Toyota’s over de nieuwe basisstructuur beschikken. Voor Europa is de C-segment cross-over als concurrent van de Nissan Qashqai en Renault Kadjar de eerstvolgende.

Rolmaat

De TNGA zorgt voor een reductie in wagengewicht en moet tevens meer rijplezier bieden. De aandrijflijn hangt lager in de constructie dan normaal, wat een lager zwaartepunt overall betekent. Wat de Prius weegt, geeft de fabrikant niet op. Volgens een techneut is het verschil met de vorige editie niet groot, aangezien de Prius over nieuwe veiligheidstechnieken en comfortverhogende zaken beschikt. En niet te vergeten de maatvoering. De nieuwe, alweer vierde generatie Prius is een stuk langer dan voorheen. De rolmaat komt nu tot 4,54 meter. De breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,76 en 1,47 meter. De cW-waarde daalt tot 0,24. Voor het eerst mag de Prius een aanhangwagen trekken. Het trekgewicht bedraagt 725 kg.

Grondig herzien

Voor de nieuwe Prius is de bekende aandrijflijn grondig aangepakt. De krachtbron meet onveranderd 1,8 liter, maar levert nu 98 pk en 142 Nm. De elektromotor zorgt voor een additionele 53 kW (72 pk), zodat het systeemvermogen op 122 pk (was 136 pk) uitkomt. In Europa monteert Toyota een nickel-metal hydride-batterij, terwijl in Japan en de Verenigde Staten wordt overgestapt op een lithium-ion accupakket. Met de vernieuwde motor is de Prius in staat om de acceleratie 0-100 km/h in 10,6 tellen (was 10,4) af te ronden. De topsnelheid bedraagt 180 km/h (onveranderd). Het verbruikscijfer ligt fors lager. Toyota geeft een voorlopige waarde van 3,0 l/100 km op, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 70 g/km. De vorige editie kwam tot achtereenvolgens 3,9 l/100 km en 89 g/km.

Debuut

Toyota onthulde de nieuwe generatie Prius afgelopen september tijdens een evenement in Las Vegas. Daar onthulde Toyota alleen het design van de auto zonder zich uit te laten over de specificaties van de hybride-aandrijflijn. Ook op de IAA-autoshow waar de Prius zijn publieksdebuut beleefde liet de fabrikant zich nog niet uit over de aandrijflijn, het prestatieniveau en het verbruik. Het merk acht nu de tijd rijp om met de waardes te komen.

bron: telegraaf.nl