Hoezo Prius niet mooi???? Leuk stukje van blog.toyota.nl

Prius succes tevens door schoonheid

Via blog.toyota.nl > Niemand die de kwaliteit van onze Full Hybrid Prius ter discussie stelt. Maar het uiterlijk wordt — zeker in Nederland — nog niet door iedereen op waarde geschat. In Amerika is de Prius juist dankzij zijn design een waanzinnig succes, zo blijkt nu uit onderzoek.

Amerika is een land van uitersten. Alles draait er om status en imago. Bigger is better. Zelfs op de highways, waar veel Amerikanen dan ook bij voorkeur in benzineslurpende SUV’s, enorme slagschepen en muscle cars over rijden. Maar de invulling van status en image blijken aan verandering onderhevig. Zelfs de Amerikanen beginnen in te zien dat groter niet altijd beter is. Al was het maar vanwege de brandstofprijzen. En dat zorgt ervoor dat de Prius de automarkt op dit moment behoorlijk overhoop trekt. Met één miljoen verkochte exemplaren is de Prius goed voor het leeuwedeel van alle in Amerika verkochte voertuigen met hybride aandrijftechnologie. Maar waarom kopen de Amerikanen massaal voor de Prius — terwijl er in Amerika ook nog andere (en veel grotere) hybride modellen te koop zijn? Nou, omdat de Prius in veel gebieden en buurten een statussymbool is, zo blijkt.

Prius achterzijde

Twee Amerikaanse economen deden onderzoek onder autobezitters in de staten Washington en Colorado. Ze concluderen dat de Prius een deel van zijn succes niet eens zozeer dankt aan de revolutionaire techniek of prima rijeigenschappen, maar aan zijn uiterlijk! De Prius was immers de eerste (en is wereldwijd de meest bekende) Full Hybrid. De naam Prius staat synoniem voor hybride – en daarmee voor zuinig en milieuvriendelijk – autorijden. Reden voor veel Amerikanen om liever een Prius te kopen dan een hybride van een ander merk. Want dan ziet niemand dat je een milieuvriendelijke auto rijdt!

Bron: blog.toyota.nl