Het verhaal achter de Prius…

toyota-prius-concept-550-01

Prius nummer 4 is geland, maar het verhaal gaat ver terug. In 1997 ging de allereerste volwaardige hybride in productie, de Toyota Prius. De ontwikkeling gaat echter al langer terug. We duiken in de geschiedenis van deze revolutionaire auto.

Je zou het goede voornemens kunnen noemen: op 16 januari 1992 presenteert Toyota namelijk haar zogenaamde Erath Charter. In dit document worden voor het eerst plannen omschreven om een productieauto met een zo laag mogelijke uitstoot te ontwikkelen. In 2013 wordt een speciaal team opgericht: G21. G staat voor Globe, 21 voor de eenentwintigste eeuw. De auto waaraan ze gaan werken, krijgt de naam Project G21 mee.

Eind 1994 krijgen de plannen serieuze vormen, als het G21-team een ontwerp klaar heeft voor een auto met een hybride aandrijflijn. Op dat moment wordt ook de naam Prius gekozen, wat Latijn is voor ‘eerste’ of ‘voor het eerst’. Begin 1995 krijgt het team goedkeuring van de Toyota-directie en kan het eerste prototype ontwikkeld worden.

Als op 27 oktober de Tokyo Motor Show haar deuren opent, staat daar de Toyota Prius Concept. De auto (hierboven op de foto) is visueel niet bijzonder opvallend, de aandrijflijn is dat des te meer: een 1.5 viercilinder gekoppeld aan een elektromotor. Besloten wordt de techniek verder te ontwikkelen, maar de styling moet anders, meer onderscheidend van conventionele auto’s. Er wordt een interne ontwerpwedstrijd uitgeschreven die wordt gewonnen door Irwin Lui van Toyota’s designstudio in Californië. Onderscheidend is zijn design zeker, maar of dat nu heel positief is…

toyota-prius-concept-550-02
Toyota Prius I

Oorspronkelijk staat productie van de Prius gepland voor 1998, maar de ontwikkeling loopt voorspoedig en de marktintroductie wordt een jaar naar voren gehaald. In mei 1997 mogen geselcteerde media voor het eerst rijden met een dan nog gecamoufleerde Prius en in oktober van dat jaar wordt het productiemodel officieel geïntroduceerd. Op 10 december 1997 kun je voor het eerst een dealer binnenstappen en jezelf een hybride-auto aanschaffen, in Japan tenminste. Pas twee jaar later heeft de eerste concurrent een antwoord: de Honda Insight.

Op de thuismarkt verkoopt de Prius heel behoorlijk, in 1998 worden er 18.000 exemplaren van de hybride-pionier verkocht. Toch duurt het nog tot eind 2000 voordat de Prius ook voet aan land zet in Europa en de Verenigde Staten. Al na een kleine drie jaar in de Nederlandse showrooms moet de eerste generatie Prius plaats maken voor de radicaal anders vormgegeven tweede generatie. In 2009 komt de derde generatie om de hoek kijken, inclusief een ruimere Prius Wagon. Nu is het tijd voor Prius nummer vier, die zojuist zijn officiële debuut kende.

toyota-prius-iv-550
Toyota Prius IV

Bron: groen7.nl