De nieuwe Prius kan een aanhanger trekken

Nieuwe_Toyota_Prius_header-Toyota-Blog

En of een hybride auto een aanhanger mag trekken! In ieder geval wel als je voor de nieuwe Toyota Prius kiest. De nieuwe Prius verschijnt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt en heeft een trekgewicht van 725 kg.

Prius primeur
Het trekgewicht van de nieuwe Prius is een heuse Prius primeur. Niet eerder kon een Prius namelijk een aanhanger trekken. Maar met de komst van de nieuwe generatie Prius is dat dus wel het geval.

Het trekgewicht van 725 kg (ongeremd) maakt het mogelijk een aanhanger zoals een Boedelbak achter de Prius te hangen. Samen met de grotere bagageruimte van 502 liter wordt het gebruiksgemak van de Prius hiermee flink vergroot.

De nieuwe Toyota Prius 2016

Zuiniger dan de huidige Prius
De nieuwe Toyota Prius is 18 procent zuiniger dan de huidige Prius. Het officiële cijfer maken we in aanloop naar de Tokio Motor Show bekend. De Prius maakt hier op 28 oktober 2015 zijn Japanse publieksdebuut.

Exacte buitenmaten van de nieuwe Prius
Er is nog meer wat we van de nieuwe Prius bekend kunnen maken. Bijvoorbeeld dat hij weer is uitgerust met een 1,8-liter VVT-i benzinemotor én uiteraard een elektromotor. De eerste levert 98 pk/72 kW, de tweede 72 pk/53 kW. Het gecombineerde vermogen volgt nog, want dat is niet simpelweg een kwestie van optellen.

We hebben verder de exacte buitenmaten van de nieuwe Prius:

  • Lengte 4,54 m (was 4,48 m)
  • Breedte 1,76 m (was 1,74 m)
  • Hoogte 1,47 m (was 1,49 m)

Langer, breder en lager 
De nieuwe Toyota Prius is dus langer, breder en lager dan zijn voorganger. Geen zorgen over de hoofdruimte, want die is ondanks de lagere daklijn rianter dan voorheen. De wielbasis is gelijk gebleven en bedraagt 2,70 m. De Cw-waarde, zeg maar de luchtweerstand van de nieuwe Prius is buitengewoon laag, namelijk 0,24. En uiteraard heeft dat een positief effect op het verbruik.

Compacter en lichter
Wat ook een gunstig effect heeft op het verbruik, is dat de benzinemotor compacter en lichter is dan voorheen. Dat geldt ook voor de regeleenheid van de hybride aandrijflijn. Die is bovendien voorzien van een mechanisme dat energieverliezen met 20 procent reduceert.

De hybride aandrijflijn van de nieuwe Toyota Prius

We durven nu al te beweren dat de nieuwe Toyota Prius de zuinigste hybride auto ter wereld is. We vragen alleen nog even je geduld wat betreft het exacte verbruikscijfer. Op de hoogte blijven van al het Prius-nieuws? Meld je dan aan voor de digitale nieuwsbrief.

bron: blog.toyota.nl