Test: Toyota Prius Wagon

Toyota-Prius-Wagon-rijdend

De absolute koploper op het gebied van hybride rijden, Toyota, voegt weer een nieuwe loot toe aan de stam: de Full Hybrid Prius Wagon. Groter dan de ‘gewone’ Prius, waarmee ook een nieuwe doelgroep kan worden aangeboord. Interessant weetje: het is de eerste Toyota die is uitgerust met lithium ion accu’s.

Het grootste voordeel van deze accu’s is dat ze net zo sterk zijn als conventionele exemplaren, maar beduidend kleiner. In de Prius Wagon zitten ze tussen de voorstoelen. En dat geeft achterin ruimte voor een derde zitrij, zodat de auto te boek staat als zevenzitter. Importeur Louwman & Parqui onderzoekt intussen wel of de auto net als in Japan eventueel ook zonder die derde zitrij kan worden geleverd, echt tof zitten die stoelen toch niet. En het vergroot de kansen van de Prius Wagon als taxi.

Op stapel
Wat betreft hybride staat er bij Toyota nog flink wat op stapel. Zo volgt binnenkort de introductie van de hybride-uitvoering van de Toyota Yaris. Naast de Prius is er ook al een hybride versie van de Auris. De Prius krijgt later dit jaar ook een plug-in variant, die dus opgeladen kan worden via het stopcontact. Deze heeft een CO2-uitstoot van slechts een indrukwekkende 49 gram per kilometer. Fiscaal is dat extra interessant, omdat deze auto is vrijgesteld van BPM en motorijtuigenbelasting en zakelijke rijders geen bijtelling hoeven te plegen. De Prius Wagon is met een uitstoot van 96 gram CO2 per kilometer ook vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, maar kost ‘in de bijtelling’ 14 procent van de cataloguswaarde.

Toyota Prius Wagon achterzijde

Krachtig gamma
Straks levert Toyota dus vijf modellen met hybride aandrijving. Algemeen directeur Pieter van der Velden van Louwman & Parqui spreekt zelf van ‘een krachtig programma.’ Hij verwacht dat in 2012 37.000 Nederlanders een nieuwe Toyota zullen aanschaffen, waarbij er 16.000 voor een Full Hybrid kiezen. Wat dat betreft zet de Japanse fabrikant iedere concurrent in de schaduw.

Optimaal samenspel
Het blijft bijzonder om een hybride auto te starten: in beginsel merk je dan niks, er komt geen motorgeluid. Schakel de automaat (standaard) in en de Prius Wagon komt moeiteloos in beweging. Wie het gaspedaal echt intrapt dan wel als de snelheid boven de 50 km/uur uitkomt treedt de benzinemotor probleemloos in werking. De bestuurder kan kiezen uit de standen normaal, sportief en zuinig. Daarmee beïnvloed je het samenspel tussen de twee motoren optimaal. Wat vooral betekent dat je in de zuinige modus wat rijplezier inlevert omdat alle energiegebruikers een tandje lager draaien. Dat doet de computer automatisch, als bestuurder hoef je er niets aan te doen.

Toyota Prius Wagon front

Pitch and bounce
Natuurlijk is de Prius Wagon groter en dus zwaarder dan de ‘gewone’ Prius. De 1,8-liter benzinemotor moet er daarom best wel aantrekken om de 1.470 kilogram zware kolos voort te bewegen. Leg dit echter niet uit alsof de gemiddelde automobilist daar last van zou ondervinden, de auto komt uitstekend mee met de rest van het wegverkeer. De standaard geleverde CVT-automaat hoor je behoorlijk werken, maar dat is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden aan deze techniek. De topsnelheid komt uit op 165 km/uur, de auto accelereert in 11,3 seconden van 0 tot 100 km/uur.
Het weggedrag mag je overigens zonder twijfel comfortabel noemen. Dat is onder meer te danken aan een voorziening als het pitch and bounce-systeem: de elektromotor laat de neus duiken of juist opkomen om oneffenheden in een golfend wegdek op te vangen.

Efficiënt en effectief
Het dashboard van de Wagon vertoont veel gelijkenis met het futuristisch aandoende dashboard van de sedan, met een zeer ordelijke en handzame indeling van de bedieningsknoppen. Niet spannend misschien, wel uitermate efficiënt en effectief te bedienen. Er zijn voldoende opbergkastjes en vakjes beschikbaar om te voorkomen dat losse spullen door de auto slingeren.

Toyota Prius Wagon interieur

Bagageruimte
Qua bagageruimte zijn er natuurlijk heel wat mogelijkheden. Met drie zitrijen in gebruik blijft er zo’n 200 liter beschikbaar voor boodschappen. Klap de derde zitrij neer en je hebt al heel wat meer liters er beschikking, 505 om precies te zijn. En als je ook de tweede rij neerklapt meet de bagageruimte maar liefst 1.750 liter. Daarmee kun je in de 4,615 meter lange Wagon heel wat spullen vervoeren.

Drie uitvoeringen
De Prius Wagon kent drie verschillende uitvoeringsvarianten: Comfort, Aspiration en Dynamic Business. Zaken als een achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels zijn net als zowel climate als cruise control standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is een panoramisch dak van het lichte polycarbonaat standaard. De prijzen variëren standaard van 30.990 tot 37.500 euro, er is een waslijst aan opties beschikbaar waardoor de prijs hoger uitvalt.

Toyota Prius Wagon driekwart voor

bron tekst en fotos: knac.nl