Toyota MR2 (AW11), youngtimer in beeld

1988 Toyota MR2

Klein maar fijn. Licht van gewicht, perfect in balans, voorzien van smal rubber en een pittig maar matig overtuigende viercilinder. Een spiritueel voorganger van de vandaag zo graag geziene GT 86?

Qua bloedlijn zijn de Toyota’s MR2 direct verbonden met de moderne Toyota GT 86. Een auto voor de liefhebber, eindeloos veel smiles per gallon, een sportwagen voor de ‘normale’ beurs. In één belangrijk opzicht verschilt de Toyota MR2 echter sterk: de middenmotor is vóór de achteras geplaatst.

Vanwege de eindeloze populariteit van het driften hebben Toyota en Subaru vooral banden met de aloude Corolla AE86 aangehaald. Hoewel de gewichtsverdelingen elkaar nauwelijks ontlopen is de mid/front engine rear wheel drive layout op dit moment meer geaccepteerd dan de ‘mid/rear’ engine.

Toyota MR2 dashboard

Daarmee krijgt de Toyota MR2 op dit moment niet de aandacht die ze verdient. Toyota’s compacte supercar van midden jaren ’80 en begin jaren ’90. Onpraktisch, klein en in het begin zelfs met ‘slechts’ een 1.6 viercilinder tussen voorstoelen en achteras in gefrommeld. Wel een 4-cilinder 16-klepper (al in 1984!), die het tot 124 pk en een topsnelheid van 200 km/u schopte. Genoeg vermogen ook om het in 1984 voor zo’n kleine auto heel sportieve 185/60 R14 rubber zijwaarts door bochten te smijten. Op de limiet voelde de MR2 fel maar voldoende voorspelbaar aan.

Japan, Amerika en Australië krijgen hem in 1987 ook met supercharger en 145 pk. Een blok dat in licht gewijzigde vorm overigens ook bijzondere Corolla’s terug te vinden is. Door de motor dwars achterin de MR2 te plaatsen waren legio aan onderdelen prima uitwisselbaar met voorwielaangedreven auto’s met motor voorin.

Toyota MR2 tech

Na de introductie van het standaard model in 1984 volgt in 1987 de Europese ‘targa’-versie. Twee uitneembare delen in het dak boven de bestuurder en passagier maken het mogelijk nog meer van de omgeving te genieten.

Tegenwoordig zijn de viercilinders nog steeds oersterk. Ze kunnen wat olie verbruiken, maar blijven over het algemeen prima hun toeren draaien. Open daken kunnen lekken, roestvorming kan de MR2 op leeftijd plagen en onderdelen adressen moet je kennen.

Nu een Toyota MR2 kopen kan verrassend goed. Eerste generatie (AW11) modellen kruipen tegen de klassiekerleeftijd aan. De beste exemplaren hebben alleen origineel spoilerwerk, originele of merkvelgen en sommigen zijn zelfs al een keer opnieuw opgebouwd. Een relatief eenvoudige constructie maakt een AW11 een prima restauratie-object.

Maak je tot slot geen zorgen om kosten. MR2′s zijn licht, verbruiken alleen pas echt veel bij 7000-8000 toeren per minuut, rijden op goedkope bandenmaatjes, kosten de kop niet om te verzekeren. Conserveer holle ruimtes goed, spuit altijd de spatborden schoon. Zorg voor de auto en houd hem wakker. Leg om te beginnen 2 à 3 duizend euro klaar, let niet te veel op kilometers en kijk mee naar de recente zorg die de auto ontvangen heeft.

Hoewel eenvoudig, is dit sublieme recept van Toyota ook een zeldzaamheid. Na de eerste generatie (AW11) volgt in 1989 nog een tweede generatie Toyota MR2 (SW20). MR2 nummer 3 is al een heel andere auto, sindsdien 2007 heeft Toyota zich niet meer aan dit pure concept met middenmotor gewaagd.

Bron: autoblog.nl