Toyota Landcruiser: comfort ook off-road

In de Namibische woestijn konden we de laatstgeborene bij Toyota ontmoeten. Het was een ideaal terrein om deze nieuwe 4×4 te testen in de meest extreme omstandigheden.

Van zandduinen tot rotsachtige wegen, niets werd deze Land Cruiser gespaard. Hij overleefde iedere uitdaging met de handen in de lucht.

Na meer dan 65 jaar bestaan, herbevestigt ook de nieuwe Land Cruiser zijn reputatie, dankzij verbeterde prestaties in alle-terrein modus. Vanuit esthetisch oogpunt heeft deze sportieve avonturier een motorkap die ietwat verzonken ligt. Dit is een detail dat belangrijk is voor de zichtbaarheid tijdens manouvres.

De Land Cruiser heeft ook een kleine facelift meegekregen die hem een eigentijdser en dynamischere look meegeeft, dixit Toyota! Een look die ons eerder klassiek lijkt in vergelijking met alle SUV’s die de dag van vandaag beschikbaar komen. Maar hier stopt dan ook de vergelijking. De off-road prestaties van de Land Cruiser laten er geen twijfel over bestaan, we komen hier later op terug.

Binnenin vinden we een dashboard weer die centraal een ergonomische multimedia console heeft en twee drukknopen die zich weten te onderscheiden om de instellingen te maken in de alle-terrein modus.

Het interieur biedt confortabel plaats aan zeven personen. In de topversies kunnen de zetels vooraan geventileerd worden. Bemerk dat de koffer zich zijwaarts opent. Dit is niet echt makkelijk om in de stad boodschappen in en uit te laden. In de versie met vijf plaatsen heeft de koffer een ruimte van 640 liter en in de versie met zeven plaatsen is dit nog 120 liter.

Edition numérique des abonnés

Extreme omstandigheden

In de Namibische woestijn konden we de Land Cruiser testen. De automatische modus van het programma ‘Multi-Terrain’ is seriematig aanwezig bij de uitvoering ‘Lounge Pack Techno’ en laat toe om zelfs aan de meest onervaren chauffeur van de ongelofelijke offroad capaciteiten te genieten.

Bij Land Rover volstaat het om het terrein te kiezen (modder en zand, onstabiele keien, rotsen) en zich te laten rijden… Echter moeten de handen nog aan het stuur staan want de Land Cruiser is nog geen autonoom voertuig. In de meest moeilijke situaties zoals een rotsachtige beklimming of een abrupte afdaling, past de Crawl Control functie automatisch de snelheid en de remmen van de 4×4 aan.

Met de automatische versnellingsbak is er ook een afdaalhulp DAC (Downhill Assist Control). Deze werkt op steile en gladde hellingen zowel voorwaarts als achteruit. De bewegingen van het voertuig kunnen via een 360° zicht weergegeven worden op de ‘Multi-Terrain Monitor’. Dit dankzij camera’s zijwaarts en voor- en achterwaarts. Met deze uitrusting lijkt het onmogelijk dat de Land Cruiser vast raakt in de modder of het zand.

Meer veiligheid

Naast extreme paden, past de Land Cruiser zich perfect aan de stadsjungle aan, dankzij een brede waaier van veiligheidsvoorzieningen. Hieronder vernoemen we het aanrijdingssysteem die detecteert of er een voetganger in de buurt is en bedient indien nodig automatisch de remmen. Hiernaast is er een adaptieve snelheidsregelaar, een systeem dat verkeersborden leest en waarschuwt als lijnen worden overschreden. Er is geen twijfel over met het Toyota Safety Sense pack is het risico op een ongeval zo goed als gereduceerd tot nul.

De 4×4 is met een nieuwe centrale, ergonomische console uitgerust, het interieur is ruim maar het dashboard plastic-achtig.

De enige valse noot die we tijdens onze test ontdekten was het gegeven dat de standaardbanden waarmee onze 4×4’s waren uitgerust, enkele problemen hebben met scherpe keien die de wegen van sommige rotswoestijnen kenmerken. Gelukkig is er een nieuwe versie van het bandenspanningsbewakingssysteem die perfect aanduidt welk van de vijf wielen niet op de correcte spanning staat. Ja, u leest het goed: vijf wielen. Ook de spanning van het reservewiel wordt gemonitord.

In België is de Land Cruiser enkel beschikbaar met een 2,8 turbodieselmotor van 177 pk (130 kW) met een automatische versnellingsbak of manuele zesbak. Deze viercilinder levert met automatische versnellingsbak een koppel van 450 Nm en 420 Nm met manuele transmissie.

Het gaat hier om een beproefde motor die net op zijn koppel zal terugvalen om u uit benarde situaties te halen. Tel voor de basisversie 41.750 euro neer. Maar zoals dat voor dit Japanse merk dikwijls het geval is gaan we ons veelvuldig naar de superieure uitvoeringen begeven. Zo is er de Country-uitvoering (48.650 euro), Lounge (63.860 euro) of Premium (70.150 euro). Toyota biedt ook de minder dure driedeurs versie aan, maar verwacht zich hiervoor niet aan een groot succes.

bron: www.landbouwleven.be