Toyota Land Cruiser: 60 jaar maar nog lang niet oud

Toyota Landcruiser

Het is tijd voor een feestje: de Land Cruiser bestaat 60 jaar. Begonnen als militair voertuig, evolueerde het model snel tot dé standaard voor terreinwagens. Tegenwoordig wordt de Land Cruiser niet alleen gebruikt door avonturiers, boeren en marktkooplui, maar draagt ‘ie ook de gekscherende bijnaam ‘zaakwagen van de Verenigde Naties’. Want net als zoveel andere hulpverleners, vetrouwt de VN in ruige gebieden als oerwouden en woestijnen vaak op de betrouwbaarheid van de Land Cruiser.

De Land Cruiser vindt zijn oorsprong in 1951. Het model heette toen nog geen Land Cruiser, maar ging door het leven als BJ. De auto deed destijds dienst als militair voertuig en bedwong de Japanse Mount Fuji tot een hoogte die nooit eerder door een personenauto was bereikt. Onder de indruk van deze prestatie, besloot de Japanse politie 289 exemplaren aan te schaffen. Het duurde drie jaar voordat Toyota de terreinauto omdoopte tot Land Cruiser; een naam die een afgeleide was van het concurrerende Land Rover.

2e generatie in 1955
In 1955 kwam de tweede generatie Land Cruiser/BJ op de markt: de 20-serie. Deze was meer bedoeld voor particulier gebruik en dan met name voor de export. De auto was dan ook een stuk comfortabeler dan zijn voorganger en het duurde niet lang – 1957 – of de eerste exemplaren vonden een buitenlandse eigenaar. En die werden met voor die tijd indrukwekkende commercials enthousiast gemaakt.

Ommekeer in 1967
In 1967 volgde de 50-serie die de typebenaming ‘station wagon’ meekreeg. De naam zegt het eigenlijk al: dit type Land Cruiser was meer dan ooit gericht op luxe en comfort. De 60-serie volgde in 1981 en was wat wij nu een SUV zouden noemen: comfortabel, stoer en zeer veel ruimte. In de tussentijd rolden er nog steeds exemplaren van de 40-serie van de band. Daar kwam een einde aan in 1984; toen moest deze plaats maken voor de veel modernere 70-serie. In tegenstelling tot de 60-serie heeft – hij wordt namelijk nog steeds gefabriceerd! – dit model veel meer offroadkenmerken en is schier onverwoestbaar.

Eind jaren tachtig verscheen de 80-serie, in 1996 kwam de 90-serie en in 1998 volgde de 100-serie de ‘80’ op. De Toyota’s Land Cruiser die we nu aanbieden, zijn de 150- en de 200-serie, waarbij de 200 met  4,5-liter V8 dieselmotor het topmodel vormt — en een klasse apart is.