Toyota iQ EV uitvoering volgens Toyota

toyota iQ EV 2011 concept

Toyota’s nieuwste EV-prototype maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève 2011. Hij vormt het resultaat van de montage van een volelektrische aandrijflijn in een Toyota iQ, waardoor de wendbaarheid van een compacte stadsauto wordt gecombineerd met nul-emissie en de ontspannen en stille rijervaring van een volelektrische auto.

Toyota is al vanaf 1971 bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s, wat onder andere een tweezits conceptauto, de e-com, en twee generaties RAV4 EV’s heeft opgeleverd. Het laatstgenoemde model, dat in samenwerking met Tesla is ontwikkeld, zal in 2012 in de Verenigde Staten op de markt komen.

Toyota’s nieuwste EV-prototype is voorzien van voorwielaandrijving en een synchrone elektromotor met permanente magneet met een vermogen van 47 kW, die wordt aangedreven door een 270 V, 11 kWh lithium-ion batterijpakket onder de stoelen. Het intelligente gebruik van een nieuwe, vlakke batterijpakket-constructie zorgt ervoor dat de ruimte voor de inzittenden en bagage niet wordt beperkt.

Het EV-prototype accelereert van 0 naar 100 km/h in 14 seconden, heeft een topsnelheid van 125 km/h een actieradius van maximaal 105 km. De voorzijde van de auto is voorzien van twee oplaadaansluitingen, een voor 110/230 V wisselspanning en een voor snelladen met gelijkspanning. Hiermee kan de auto met een 230 V stopcontact in vier uur tijd volledig worden opgeladen en met een gelijkspanningslaadstation in 15 minuten tot 80% worden opgeladen. Daarnaast wint een regeneratief remsysteem tijdens het decelereren en remmen energie terug.

De nieuwe Toyota Electric Vehicle zal in 2011 uitvoerig getest worden in Europa, Japan en de Verenigde Staten.