Eindelijk productierijp: Toyota iQ EV

toyota iq EV uitvoering in productie

De afgelopen jaren waren de elektrische iQ concept-cars graag geziene gasten op de Toyota-stand. Productierijp waren ze nog niet, maar de iQ EV die op de Autosalon van Parijs debuteert, is dat wél.

Met z’n lengte van 3,12 meter is de iQ EV 13,5 centimeter langer dan de gewone iQ. De breedte van 1,68 meter, de hoogte van 1,51 meter en de wielbasis van 2,00 meter blijven gewoon gelijk. Toyota heeft de ruimte waar normaliter de uitlaat zit gebruikt voor het monteren van het pakket lithium-ion accu’s. Om het gewicht van de elektrische aandrijflijn te compenseren, gebruikt Toyota extra licht en stijf staal voor z’n elektro-iQ. De iQ EV weegt zodoende 125 kilogram meer dan een iQ 1.3 CVT.

De iQ EV heeft de beschikking over een 64 pk sterke elektromotor. Het maximumkoppel is 163 Nm. De elektro-iQ sprint in 14,0 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is 125 km/h. De Toyota heeft een actieradius van 85 kilometer.

Het accupakket heeft een capactiteit van 27,5 kWh. De iQ EV is via een conventioneel stopcontact volledig oplaadbaar binnen drie uur. Binnen een kwartier zijn de accu’s al voor 80 procent vol, mits je ‘m aan een snellader koppelt.

Opvallend genoeg is het Toyota zelf dat onderaan het persbericht de kwaliteiten van z’n iQ EV enigszins bekritiseert. Het Japanse merk meldt namelijk dat het nog steeds meer in de Plug-in Hybride gelooft, omdat mensen niet de beperkte actieradius van een puur elektrische auto willen. Bovendien geeft Toyota aan dat het gebrek aan een elektrische infrastructuur met laadpalen een probleem is voor een auto als de iQ EV.

Hoe het ook zij, de iQ EV debuteert op de Autosalon van Parijs. De elektrische iQ krijgt daar gezelschap van de Auris hatchback en wagon en de Verso.

Bron: autoweek.nl