Toyota Hilux doet waar hij goed in is

Toyota Hilux Anartica 2012

Dat de Toyota Hilux een reputatie heeft in duurzaamheid en betrouwbaarheid is een understatement. Maar bevestiging kan natuurlijk nooit kwaad. En dus stuurde het Japanse bedrijf 10 Hilux’ op een duizelingwekkende expeditie op Antarctica.

Het loodzware programma dat plaats hield van november vorig jaar tot februari 2012 omvatte een dubbele transcontinentale oversteek waarbij een totaal kilometrage van maar liefst 70.000 km in vier maanden werd afgelegd. De opdracht omvatte de bouw van een brandstofdepot en een weerstation plus het ondersteunen van zowel een wetenschappelijke expeditie als een skiwedstrijd.
Van de tien ingezette Hilux’ deden er zeven dienst als ondersteunende equipe. De overige drie, waaronder twee 6×6-uitvoeringen, waren speciaal geprepareerd om elk maar liefst meer dan 9.500 km te overbruggen – wat dit tot de langste Antarctische trip ooit maakte – over extreem terrein en onder barre (weers)omstandigheden.

Om de temperaturen van min 50 graden Celsius en hoogten tot meer dan 3.400 meter te kunnen weerstaan werden alle voertuigen omgebouwd door een specialist uit IJsland. De noodzakelijke aanpassingen behelsden een kraan om zwaar materiaal te hijsen, de capaciteit om A-1 vliegtuigbrandstof te gebruiken (andere brandstof bevriest bij deze temperaturen), grotere brandstoftanks tot wel 800 liter, een herwerkte ophanging en gigantische banden met een uiterst lage druk van amper 0,2 bar. Het bandoppervlak is daarbij liefst 17 keer groter dan bij de gewone banden die op een druk van 2 bar staan. Opvallend detail is dat de 3.0 liter D-4D-dieselmotor en de versnellingbak in de Toyota’s onaangeroerd bleven en de expeditie werd afgerond zonder technische mankementen. Bewijs geleverd!

bron en teskt: autowereld.com