Autogekken op zijwegen: folder Toyota Starlet (1978)

Toyota Starlet Folder

AMSTERDAM –  Op de voorzijde van de brochure prijkt een grote foto van de nieuwe Toyota Starlet. Wat moet je wel niet denken als je als potentiële koper deze folder in je handen krijgt gedrukt?

Het eerste wat opvalt is dat de bestuurder van de Toyota Starlet een helm draagt. Is het een levensgevaarlijke auto of een ware snelheidsduivel? Blader door de twaalf pagina’s tellende brochure en je vermoedt dat de zak-Japanner een ware wolf in schaapskleren is. Even afgezien van de openingsspread, waarop de driedeurs hatchback in een studio is gefotografeerd, staat op alle andere foto’s de Starlet hellend, glijdend of rallyrijdend op de foto. En dat de hatchback een achterwieltje in een snel genomen bocht optilt, verdoezelt de fabrikant zeker niet. De plaatjes onderbouwen de kreten her en der in de folder als sterallures, onverwoestbare motor, meer temperament, getest en beproefd onder bizarre omstandigheden, snel en getest tot en met.

SLOTEMAKERS

Aan het einde van de jaren zeventig had Toyota nog niet het kwaliteitsimago dat de Japanners nu kennen. Importeur Louwman & Parqui moest de consument uitleggen hoe degelijk de Starlet wel niet was. Dat de consument op basis van de foto’s zou denken dat het wagentje een scheurijzer was, nam de importeur voor lief. Zou de geïnteresseerde destijds ook niet terugdeinzen voor het rijden op drie wielen? Had dat zo geweest, dan was dat ten oprechte. Ik heb er de Autovisie-test van de Starlet uit 1978 bijgepakt en ook toenmalig vaste medewerker wijlen Rob Slotemakers, bekend van de slipschool, was lovend over de rij-eigenschappen van de Toy. Hij sprak van een neutrale wegligging met een goede stabiliteit. De makkelijk handelbare auto deinde wel een klein beetje en in een snel genomen bocht kwam het binnenste achterwiel van de grond. Slotemakers zei: “Een goede auto om in te leren slippen.”

POOLKOU

Volgens de brochure werd de Starlet “blootgesteld aan woestijnhitte en poolkou. De prototypes ondergingen benzineverbruik- en slalomtests, rem- en watertests, klim- en geluidstests en vult u maar in.” De tekstschrijver sluit af met de uitspraak: “Om jarenlang plezier van te hebben.”

GOEDKOPER DAN EEN AYGO

De Starlet beschikte destijds over een viercilindermotor, met een inhoud van 993 cc en een vermogen van 47 pk. Optioneel was een 1,2 liter vierpitter met 56 pk beschikbaar, waarmee een topsnelheid van 150 km/h mogelijk was. Het wagentje was 3,76 meter lang en woog slechts 730 kg. De voordeligste versie kostte 11.550 gulden, dik 5.200 euro.

Meer foto’s kun je vinden op telegraaf.nl 

Bron en tekst: Door Sjoerd van Bilsen, telegraaf.nl