Toyota test nieuwe Hybride techniek

SiC Hybrid Toyota 2015

Toyota – de pionier als het op hybride-techniek aankomt – is aan het testen geslagen met nieuwe technieken die hybrides en elektrische auto’s nog zuiniger moeten maken.

Om de elektrische stroom tussen de elektromotor en de accu te regelen, wordt in de betreffende regeleenheid gebruikgemaakt van halfgeleiders, doorgaans gemaakt van silicium (Si). De halfgeleiders die momenteel gebruikt worden, zijn volgens Toyota verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van het verlies van elektrische energie.

Om dit verlies terug te dringen, is Toyota gestart met veldtests waarbij halfgeleiders van nieuwe materialen met een lagere elektrische weerstand worden gebruikt, waardoor het verlies teruggedrongen zou moeten worden. Het nieuwe materiaal waar het om gaat, is een combinatie van silicium en koolstof, siliciumcarbide (SiC) genaamd.

Om z’n nieuwe techniek in de praktijk te testen, heeft Toyota de internationale versie van de Camry – die duidelijk anders is dan de Amerikaanse – gepresenteerd als SiC-concept. Toyota gaat ongeveer een jaar lang rijden met de Camry SiC. Na afloop wordt de verkregen informatie geanalyseerd en als het allemaal bevalt, wordt de nieuwe techniek ‘zo snel mogelijk’ toegepast in productiemodellen.

Bron: autoweek.nl