Toyota Prius Plug-in Hybrid: Zuinigheidskampioen

Vanwege gunstige belastingmaatregelen zijn hybrides in ons land immens populair. Toyota gaat in de verkopen voorop en heeft haar programma met een zogenaamde Plug-in hybride op basis van de Prius voor een groter elektrisch bereik.

Net zoals Toyota ruim tien jaar geleden de eerste hybride op de Europese markt bracht, is het merk er met een plug-in of stekkerhybride ook weer snel bij. De basis is de vertrouwde Prius waar er vele duizenden van over ons wegennet zoemen. Die auto kan met zijn techniek maar twee tot drie kilometer volledig elektrisch rijden voordat de verbrandingsmotor aanslaat. Bovendien gaat dat alleen bij lagere snelheden en rustig accelereren.

Capaciteit

De Plug-in heeft een extra Lithium-ion batterij die via het stopcontact of een laadpaal kan worden opgeladen. Daarmee heeft de auto extra mogelijkheden. Er kan nu over een grotere afstand volledig elektrisch worden gereden, bovendien bij hogere snelheden en ook bij het wat dieper intrappen van het gaspedaal. Toyota claimt een elektrische actieradius tot 25 kilometer, maar rekent zichzelf daarmee wel een beetje rijk. Op de Lithium-ion batterij kan in de praktijk tot zo’n zeventien kilometer elektrisch worden gereden. Daarbij komt dan nog 2 tot 3 kilometer van de normale accu. Het effect van deze extra elektrische capaciteit op het brandstofverbruik is zodoende sterk afhankelijk van de manier waarop de auto wordt ingezet. Sterker nog, wie de auto tussendoor nooit oplaadt, heeft helemaal geen voordelen. Maar wie vooral kortere afstanden achter elkaar aflegt en tussendoor de gelegenheid neemt de auto volledig te laden, die kan in theorie volledig elektrisch rijden. Maar de Prius Plug-in gebruiker ontkomt er niet aan om af en toe de verbrandingsmotor te laten draaien. Als bij koud weer wordt gestart, draait de 1,8 liter benzinemotor om de verwarming op temperatuur te brengen en slaat daarna weer af.

 

Geen bijtelling

Wie het gaspedaal tot onderin trapt zal merken dat de verbrandingsmotor meedoet en datzelfde gebeurt als de 85 tot 90 km/u wordt gepasseerd. Uiteraard hoeft de bestuurder niets zelf te regelen, daar zorgt de boordelektronica van de auto helemaal zelfstandig voor. Toch blijkt het interessant om op de display te volgen hoe de techniek zich gedraagt en wanneer en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Tegelijk houden we het gerealiseerde brandstofverbruik in de gaten.

Toyota claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 47,6, een utopie of niet? Deze waarde is gemeten volgens de geldende Europese normen. Onder laboratoriumomstandigheden wordt een traject afgelegd en dat levert een bepaald brandstofverbruik op. Omdat de totale afstand tijdens de cyclus bescheiden is, neemt de elektromotor een groot deel voor zijn rekening met een flinke invloed op de uitkomst. Een groot voordeel voor de eindgebruiker is dat met een CO2-uitstoot van 49 g/km geen BPM wordt geheven, geen wegenbelasting verschuldigd is en de zakelijke rijder ook geen bijtelling krijgt en vooral in dat laatste schuilt het succes van de Prius Plug-in.

 Praktijk

Maar nu de praktijk in vergelijking met de bestaande Prius. Die auto verbruikt normaal gesproken ongeveer 1 op 17 tot 1 op 18, ook al wordt op papier beter beloofd. Het verbruik van de Plug-in is zoals gezegd sterk afhankelijk van de manier waarop met de auto wordt gereden. Afwisselend snelweg met stukjes rondom de woonplaats die dan vooral elektrisch worden afgelegd, levert een gemiddelde op van 1 op 25 of beter. Het meest verbaasd zijn we echter door het gerealiseerde brandstofverbruik als er louter over de snelweg wordt gereden met snelheden boven de 130 km/u en de elektromotor niet wordt aangesproken. De auto haalt dan al zonder moeite 1 op 21 of beter.

Toyota verkoopt de Prius Plug-in vanaf 39.645 euro, terwijl de meest complete versie op 46.050 euro uitkomt. Vergelijken we de normale Prius in dezelfde uitrustingsvariant dan is er een verschil van ruim elf mille. Het heeft echter geen zin om uit te rekenen of dit verschil er met een lager verbruik en lagere bijtelling na een aantal jaren uit wordt gehaald. De praktijk is dat de zakelijke rijder wel of niet de Plug-in mag leasen. Als dat laatste het geval is, wordt vanaf dag één geprofiteerd van de vrijstelling van bijtelling.

Bron: hardenberg.nu